Кои храни прочистват черния дроб?

Публикувано от Vivata.bg на 01.04.2012 | 70,066 прегледа

Черният дроб е “химическата лаборатория” на тялото ни. През него преминават всички усвоени вещества и се преработват във форми, които са полезни за организма. Черният дроб “обезврежда” голяма част от токсичните субстанции, като ги инактивира и изхвърля. Самият черен дроб обаче има нужда и от време за покой и очистване, особено след зимата, когато сме консумирали основно консервирани храни, повече мазнини и сме изразходвали витаминните си депа. Допълнително натоварване този орган получава и при прекомерна употреба на алкохол, силни медикаменти (особено антибиотици), както и силни билкови екстракти или фитнес хранителни добавки и стероиди. Увреденият черен дроб има силен потенциал за възстановяване, но като жизненоважен орган трябва да го пазим. Включването на определени храни в менюто, избягването на количества концентриран алкохол, както и кратките 5-7 дневни пости и приемът на хепатопротектори, гарантират неговото правилно функциониране. Препоръчително е и ваксинирането срещу хепатит B, който е коварно и неизлечимо заболяване, което може да доведе до сериозни усложнения. Храната може да бъде и лекарство.

12 храни, които очистват добре черния дроб

Има много храни, които действат детоксикиращо, доставяйки полезни вещества, минерали, витамини и растежни фактори и извеждат от организма вредни метаболити. В следващия списък ще намерите 12 от най-полезните храни, които действат очистващо на черния дроб. Включването им в дневното ви меню, както и поне двукратното очистване на черния дроб и жлъчката годишно, ще ви гарантират отлично здраве, както и безупречна работа на този важен орган.

1. Чесън

Само няколко скилидки чесън са способни да активират важни чернодробни ензими, отговорни за бързата преработка на вредните метаболити в организма. Чесънът съдържа високи количества алицин и селен. Алицинът е пасивен в скилидката докато чесънът не бъде нарязан, сдъвкан или смачкан.

2. Грейпфрут

Високите дози витамин C и антиоксиданти съдържащи се в грейпфрута помагат на естествената очистителна функция на черния дроб. Само 100 мл. прясно изцеден фреш от грейпфрут активира и засилва функцията на органа и подпомага изхвърлянето на вредните вещества.

3. Репички и моркови

И двете са изключително богати на биофлавоноиди и бета-каротен, който е прекурсор на витамин E – витаминът на плодовитостта. Той е важен антиоксидант, а липсата му води до развитието на анемия, нарушения в размножаването, мускулна дистрофия, засягане на малкия мозък, понижен имунитет.

4. Зелен чай

Зеленият чай е истински лек за черния дроб, тъй като съдържа цяла гама от растителни антиоксиданти, известни под името катехини. Чаят не само има хубав вкус, но е и незаменима част от повечето здравословни диети. Има диуретично и очистващо действие и провокира към консумацията на по-голямо количество вода, което е полезно за тялото. Той е много по-силен антиоксидант от черния чай, а силно положителният му ефект при намаляване на риска от сърдечни заболявания, рак и бъбречни заболявания е научно доказан.

5. Листни зеленчуци

Едни от най-мощните средства за очистване на черния дроб са листните зеленчуци, които може да консумираме сурови, обработени или изцедени на сок. Богати на хлорофил те буквално “улавят” токсините и най-вече тежките метали от кръвта. Хлорофилът образува неактивни химически комплекси с тежките метали, химикалите и пестицидите попаднали в организма ни и спомага за изхвърлянето им. Така той се явява мощен защитен механизъм на клетките на черния дроб. Опитвайте се да консумирате по-големи количества зелени листни зеленчуци като спанак, зелена салата, лапад, кейл, листа от цвекло, магданоз, синапени листа и цикория. Те имат благотворен ефект и върху производството на жлъчка, а целулозата “попива” токсините и ги елиминира по-лесно от тялото.

6. Авокадо

Авокадото, подобно на киноата, е изключително наситен на полезни вещества продукт и се определя като суперхрана. Той има свойството да подпомага синтеза на глутатион, който е ключов фактор в елиминирането на токсичните метаболити. Последните изследвания показват, че редовното включване на авокадото в диетата подобрява значително функцията на черния дроб.

7. Ябълки

Ябълките са много богати на пектин  (до 1,5%) Пектинът е естествена част от човешката храна, но не притежава особена хранителна стойност. Дневният прием на пектин от плодовете и зеленчуците е около 5 g при консумация на 500 g храна от растителен произход. Той преминава през тънките черва почти без химически промени, което го прави едно от най-ефикасните баластни вещества. Установено е, че консумацията на пектин намалява кръвните нива на холестерол. Това се дължи на повишения вискозитет на чревното съдържимо, което от своя страна води до свързването му с холестерола и жлъчните киселини и намалената абсорбция на холестерол. В дебелото черво микроорганизми метаболизират пектина и освобождават късоверижни мастни киселини, които са пребиотици и имат изключително благотворно влияние върху зравословното състояние на човек.

8. Зехтин

Студено пресованите органични масла от маслини или ленено семе са превъзходен продукт за черния дроб. Осигуряват важна мастна база за правилното функциониране на мастната обмяна, като го отбременяват от претоварения метаболизъм. Повечето от очистителните диети правени след зимния сезон включват консумация на чист зехтин. Добре е да го използвате като основна течна мазнина в кухнята си за подправяне на салати, супи и ястия. Съдържащият се в него олеокантал е набеден за снижаването на риска от сърдечни заболявания характерен за средиземноморската диета, помага за установяване на баланс между omega-3 и omega-6 мастните киселини, намалява и нивата на холестерол в кръвта, както и действа като протектор на стомашната лигавица и снижава риска от язва и рак на стомаха.

9. Пълнозърнести храни

Зърнените храни, като кафявият ориз, са много богати на витамини от група B, които подобряват значително обмяната на мастите в организма, осигуряват здрава кожа и коса, както и мускулен тонус, важни са за доброто функциониране на нервите и нервната система, намаляват риска от рак на панкреаса, предпазват от анемия, тъй като ускоряват деленето на кръвните клетки. Във всички случаи се опитвайте да заместите бялото брашно с негов пълнозърнест аналог, богат на тези витамини.

10. Лимони и лайм

Тези цитрусови плодове съдържат значително количество витамин C, който има благотворен ефект върху здравето на черния дроб. Изпиването на прясно изцеден лимонов сок сутрин помага за активирането на чернодробната функция. Витамин C е незаменим антиоксидант, стимулира имунитета и затова се изчерпва много бързо при инфекции и заболявания с висока температура, както и действа като антихистамин.

11. Орехи

Съдържащата се в голямо количество в орехите аминокиселина аргинин помага на черния дроб ефективно да елиминира амоняка, който е продукт на обмяната на веществата и е токсичен.  Орехите съдържат и много глутатион и omega-3 мастни киселини. Важно е много добре да сдъвквате орехите преди да ги преглътнете, тъй като това помага за по-доброто усвояване на полезните вещества в тях.

12. Куркума

Куркумата е любимата подправка на черния дроб. Тя е кореново растение, родственик на джинджифила с ярък жълт цвят дължащ се на куркумина. В Индия се използва щедро в различни ястия и го наричат “шафранът на бедните” или “златната подправка”. Има изключително благотворно въздействие за подобряване работата на жлъчката и черния дроб. Влияе положително и на страдащите от диабет. Доказано е, че къри, приготвено с куркума, убива ракови клетки. Последни изследвания показват, че куркуминът в комбинация с omega-3 действа като невропротектор и може да се окаже ключов в лечението на всички невродегенеративни заболявания – болест на Паркинсон и Алцхаймер, мозъчни инсулти, както и глаукома.

Не пропускайте и това инфо:

x
Абонирайте се за новини

Абонирайте се с email-а си тук