СПОДЕЛИ

Съвет 1

Достатъчното движение всеки ден – каране на колело, плуване, бягане, дълго ходене пеш – поддържат сърцето ви здраво, намаляват излишните килограми, нормализират кръвното налягане и предпазват от хипертония, стимулират функцията на жлезите и хормоналния баланс. И не на последно място – спортът е естествен и ефективен начин да се освободим от стреса. Съществува доказана пряка връзка между движението и продължителността на живота – който се движи повече, живее по-дълго. Факт!

Съвет 2

Приемайте достатъчно минерали и микроелементи, заедно с нужните антиоксиданти, като витамин C и витамин E, както и незаменимия селен, които са важни неутрализатори на свободните радикали – химически активни молекули, които нарушават структурата на ДНК, водят до мутации на гени и развитие на рак. Балансираното и разнообразно хранене е идеален начин да си набавяте нужните количества минерали и витамини – разбира се, винаги може да компенсирате липсата им с подходящи хранителни добавки.

Съвет 3

Избягвайте обилното калорийно хранене – предпочитайте диета с по-малко мазнини и въглехидрати. Плодовата захар в плодовете е достатъчна, ако менюто ви съдържа достатъчно плодове. Яжте повече плодове и зеленчуци, растително масло, както и риба два пъти в седмицата.

Съвет 4

Пийте зелен чай – неговите ползи са значителни – има добро отводняващо действие, както и съдържа достатъчно антиоксиданти – 2-3 чаши на ден са препоръчителното количество.

Съвет 5

Не пушете! Хората, които не пушат живеят по-дълъг и водят по-здравословен живот. Никотинът уврежда кръвоносните съдове, мозъка и сърцето. А катраните в дима и съпътстващите канцерогени водят до висок риск от развитие на белодробен рак, рак на ларинкса или устата.

Съвет 6

Бъдете внимателни с твърде дългото излагане на директна слънчева светлина – умереното трупане на тен е незаменим източник на самочувствие и синтезиране на необходимия за тялото витамин D. Прекомерното излагане на слънце, в най-топлите часове и без защита, води до изгаряне, повишен риск от рак на кожата и меланом, както и до по-ранно състаряване на кожата.

Съвет 7

Поддържайте мозъка си във форма – регулярно учете нещо ново, четете книги и пийте достатъчно количество течности и въглехидрати (мозъкът се храни само с глюкоза).

Съвет 8

Достатъчно сън – сънят е важен за регенерирането на тялото, за синтез на много хормони, за справяне със стреса. Достатъчният сън е много важен за здравето и е основно изискване във всяка антиейджинг програма.

Съвет 9

Поддържайте килограмите си в нормални граници за възрастта си – нормалното тегло е основен фактор за добро здраве.

Съвет 10

Избягвайте твърде много животински мазнини – водят до лесно наддаване на наднормено тегло и до високо кръвно или диабет, а това намалява продължителността на живота.

Съвет 11

Бъдете скептични към “чудодейни лекарства” – алтернативните методи на лечение имат своето място, но вярата в чудодейни лекарства и билки може да ви коства живота. Винаги търсете допълнително (второ) мнение от различни специалисти, за да се уверите, че сте направили най-доброто за себе си.

Съвет 12

Създавайте нови приятелства – общувайте с нови и позитивни хора, както и създайте среда от поддържащи и приемащи ви хора. Това дава чувство за сигурност и ви помага да се отпуснете и се радвате на живота.

Съвет 13

Обичайте се и правете любов – здравословните отношения и пълноценният сексуален живот не само имат огромно значение за емоционалния ви свят, но ви поддържат физически активни и с добро самочувствие.

Съвет 14

Половите хормони са важни – хормоналният дисбаланс води до много нарушения. Нивата на естроген у жените и на тестостерон у мъжете са ключови за правилното функциониране на тялото.

Съвет 15

Кожата има нужда от специални грижи – кожата ни е непрекъснато във връзка с околния свят и има нужда както от външна, така и от вътрешна грижа. Започнете с правилната и редовна хигиена, но знайте, че кожата има много повече функции от тази просто да изглеждате добре. Не разчитайте само на епизодични козметични грижи, които подобряват само временно вида й. Грижата за кожата е за цял живот и започва още в младостта.

Съвет 16

Грижата за косата е важна, тъй като тя е белег на добро здраве и младост. Кожата, косата и ноктите са много чувствителни на липсата на определени витамини и микроелементи, а лошата среда, мръсният въздух и цигареният дим действат зле на косата.

Съвет 17

Грижете се за зрението и очите си – храните, които съдържат каротени могат да забавят намаляването на зрението. Не прекарвайте цял ден пред компютъра си, правете чести почивки, ползвайте специални очила, научете се да правите очна гимнастика. Вечер не е нужно да заспивате пред телевизора. Очите ви имат нужда да се отпуснат, така че не се взирайте в телефона си по цял ден, когато сте в отпуск.

Съвет 18

Мелатонин – един от важните хормони, който има отношение към функционирането на нашия “вътрешен часовник” и редуването на будните фази със сън. Мелатонинът е важен за възстановяването на тялото, както и за имунитета. Допълнителният прием на мелатонин обаче трябва да става само в определени дози и под лекарски надзор.

Съвет 19

Нивото на хормона DHEA (dehydroepiandrosterone) – хормонът DHEA се произвежда от надбъбречните жлези и контролира много от процесите на обмяна на веществата (метаболизма). Има отношение към либидото при жените, както и подобрява мозъчната функция.

Съвет 20

Избягвайте и контролирайте нивата на стрес – животът в силно стресова среда води до бързо изхабяване на организма поради прекомерно интензивното функциониране на сърдечно-съдовата система и намаления имунитет, което отваря вратите към развитие на много заболявания, както и рак. Активното туширане на стреса с релаксиращи практики, дихателни йога техники, водни процедури, билкови препарати с успокояващ ефект е много важно. Редувайте активните си работни периоди с почивка, не се преработвайте, не се стресирайте допълнително от несъществени житейски ситуации, пазаете се от хронично натрупаната умора и безсъние. Следете за предупредителни сигнали за “емоционално прегаряне” (бърнаут). Ако не можете да се справите сами с напрегнати ситуации в живота си, обърнете се към психотерапевт за съвет.