Снимка Caitlin Regan @ flickr (CC BY)

Детоксикацията или прочистването на организма от натрупани токсини е страшно популярно занимание и не на последно място, много успешен бизнес, който продава годишно безкраен брой диети, режими, детоксикиращи програми, сокове, билкови продукти, чайове и т.н., но въпреки че виртуалното пространство е залято с публикации за детоксикацията, навсякъде тихомълком се “пропускат” обясненията на елементарните принципи, на които се дължат положителните ефекти на детоксикацията.

Основните болести на цивилизацията се дължат на стрес, липса на движение и преяждане (както и хранене основно с нездравословни храни) и неминуемо идва момент, в който всеки от нас се чувства малко или много “задръстен” с токсини, с наднормено тегло, депресия и липса на жизнени сили, желание и ентусиазъм и посяга към начините за бързо очистване на тялото.

Всъщност за нашата детоксикация непрестанно се грижат няколко органа – най-вече черния дроб и бъбреците, които филтрират и отстраняват от тялото всички непотребни, отработени или токсични вещества. Тялото ни е претърпяло милиони години еволюция, за да достигне това съвършенство и не се нуждае от външна намеса, за да се очиства само. Ако нашите вродени механизми за детоксикация не работят не бихме могли да оцелеем и ден.

Черният дроб обработва и “обезврежда” огромна част от попадналите в тялото ни лекарства, опасни химични вещества и продукти от междинна обмяна на веществата, които са вредни за нас. Бъбреците филтрират цялата кръв и изхвърлят както излишната вода, така и много отпадни вещества разтворени в нея, като по този начин поддържат стабилно вътрешното ни равновесие (хомеостаза).

Докато тези два органа функционират правилно и не боледуват, то нямате нужда от детоксикация.

Откъде тръгва идеята за детоксикация?

Оригиналната диета за детокс, наречена “The Master Cleanse”, е създадена и разпространена още през 1941 г. от диетолога Стенли Бъроуз (Stanley Burroughs) и е известна още като лимонена диета, използвана като “натурален” начин за лечение на стомашна язва. Този метод обаче и до ден днешен не е подкрепен от сериозно проучване и е съмнително доколко работи. Диетата е проста и доста лесно изпълнима и се състои в пиенето на 6 до 12 чаши силно разреден с вода лимонов сок (лимонова вода), кленов сироп и специален сорт люти чушки, както и очистително (лаксатив) за очистване на червата или клизма.

Диетата е станала много популярна след като един от поддръжниците й Питър Гликман публикува книгата си “Свалете килограми, заредете се с повече енергия и бъдете по-щастливи за 10 дни”, издадена през 2004 г.

Много от изпрабвалите я твърдят, че се чувстват прекрасно, имат огромен “прилив на енергия”, въпреки че не се хранят, еуфорични и бодри са, чувстват се по-леко. На пръв поглед диетата изглежда магична – помага на хората да подобрят тонуса и настроението си, дори да свалят някой и друг килограм.

На базата на тази диета са построени всички останали детоксикиращи програми, някои от които са за 4-6 дни, но са твърде скъпи, тъй като използват специално подготвени сокове.

Всъщност тук е мястото да кажем, че човек изпълняващ тази диета не се чувства по-добре от конкретните сокове, които пие, а от използването на два диетологични трика.

Трик #1

Детоксикиращата диета налага да спрете с храната за 6-10 дни и да минете на сокове, вода и чайове. Това само по себе си отбременява цялата храносмилателна система и всички вътрешни органи. Това е важна промяна, защото почти половината ни тяло е заето с храносмилателната ни система, включваща големи органи, като стомах, черен дроб, панкреас, тънки и дебело черво. Всички тези органи консумират енергия, за да работят, да смелят, обработят и извлекат полезните вещества от поетата храна. Знае се, че около 10% от поетите калории се изразходват за работата на храносмилателната система.

Това зависи много от диетата и състава на храната ни. За усвояването на 100 калории мазнини се изразходват 3 калории енергия (3% термичен ефект), плодовете и зеленчуците имат 20% термичен ефект, а протеините – 30%. Протеините “гълтат” най-много енергия, за да се усвоят и това е една от причините преминаването на протеинова диета (с изключване на въглехидрати), каквато е Дюкан, да дава толкова бърз резултат в свалянето на тегло, дори и при неспортуващи хора. Така спирайки да “пълните” храносмилателната си система с храна, освобождавате веднага почти 10% от енергията си, която всъщност повечето хора усещат като “зареждане”, “извор на енергия”, “прилив на сили” и т.н.

Трик #2

С преминаване основно на течности, ние премахваме почти всички вещества, които по един или друг начин натоварват тялото ни. На първо място това са доказаните вредни храни – концентрираната захар и пресолените храни.

Съдържащата се в повечето плодове плодова захар е напълно достатъчна за човека, за да покрие нуждите му от захар.

Консумирането на концентрирана захар и продукти с нея е вредно и освен, че води до напълняване, предизвиква т.нар. захарно пристрастяване. Свръхконсумацията на захар е пряка причина за много здравословни проблеми, започвайки от зъбния кариес, трупане на излишни килограми, инсулинова резистентност, диабет и сърдечносъдови заболявания. Изключването на тези храни също води до “олекване” на организма.

От древни времена е известно, че поставянето на организма на т.нар. нулев режим (пости) или на разтоварваща диета има незаменим полезен ефект върху цялото тяло, върху здравето, настроението ни, работоспособността и начина, по който се чувстваме.

Следвайте горните принципи, без да има нужда да давате луди пари за специални детоксикиращи програми, продукти, добавки и платени “съвети” на нутриционисти. Тялото ви има закодирана програма, която само трябва да задействате, за да се почувствате по-добре.

Лятото е най-подходящият сезон за подобни режими – пийте повече течности (вижте точно колко тук), намалете тежките, мазни и месни храни, избягвайте пържено, яжте повече бульони и супи, салати, плодове и зеленчуци, намалете концентрираните захари, хляба и тестените изделия, яжте редовно и по малко, движете се повече, разхождайте се сред природата, не преяждайте.

Всичко това може да ви звучи познато и достъпно, но замислете се дали го правите. При всички случаи ще ви помогне да се почуствате по-добре в кожата си, дори и да свалите някой излишен килограм.

Титулна снимка автор Caitlin Regan & лиценз CC BY 2.0