СПОДЕЛИ
Снимка Hiroyuki Takeda @ flickr (CC BY-ND)

Фразата “сънят е здраве” не е случайна именно заради неговото ревитализиращо действие върху тялото ни. Това е така главно заради синтезираните в тъмната част на денонощието вещества, като мелатонин и серотонин. Те имат силен и многостранен ефект върху различни процеси и играят роля на хормони, регулирайки биологичния ни часовник или редуването на периодите на сън и будност.

В днешната обсебена от техниката ера човек е принуден да прекарва деня си пред екрана на компютъра, лаптопа или таблета си, както и да ползва често телефона си. Изследване обаче показва, че изкуствената светлина излъчвана от тези устройства “лъже” организма ни, като силно разстройва биологичния ни часовник.

Биологичният часовник е много стара мозъчна структура, която започва от супрахиазмалното ядро в хипоталамуса, което е директно свързано с ретината на окото и приема сигнали за смяната на светлината и мрака. Това ядро регулира производството на мелатонин от епифизата, но и много компоненти на хормоналната ни система. Мелатонинът е мощен антиоксидант и подпомага неутрализирането на свободните радикали в организма. Известен още като “хормон на младостта”, именно заради благоприятните му качества и подпомагането на съня. Приемът на мелатонин на таблетки е чест метод за справяне с часовите разлики (jet lag) при дълги полети.

Експертите по съня препоръчват, за да имате добър сън, да изключвате смартфоните и таблетите си доста преди да се приготвяте да лягате. Електронните устройства стимулират мозъчната активност и нарушават естественото унасяне и заспиване. Тревожната статистика сочи, че 90% от хората от развитите общества ползват някакво електронно устройство час преди сън.

Изкуствената светлина излъчвана от екраните на тези устройства значително намалява нивата на хормона мелатонин, който е основен регулатор на биологичния ни часовник и циркадните ритми, в това число и редуването на сън и будност.

Само два часа на вечер пред екран са достатъчни, за да намалят нивото на мелатонин с 22%. Подтискането на продукцията на мелатонин води не само до смущения в съня, но и увеличава значително риска от затлъстяване, диабет и други значими заболявания.

За да ползвате техниката си безвредно се препоръчва да ограничите престоя пред екрана поне 2 часа преди сън или да намалите осветеността му колкото е възможно.

Ползата от подобна промяна в стереотипа може да освободи повече време за други занимания преди сън, като четене на книги (онези класическите, печатани на хартия), които доказано поддържат мозъка активен и свеж и са немалка застраховка от развитието на дегенеративни заболявания, като болестта на Алцхаймер.

Титулна снимка автор Hiroyuki Takeda & лиценз CC BY-ND 2.0