Северните народи отдавна са се сблъскали със суровия зимен климат и са намерили начин да се адаптират към него. Сауната е едно от тези изобретения, които са заели централно място в ежедневието на северните народи, осигурявайки им здраве и чудесно настроение на фона на сивите снежни дни. Различни варианти на парната баня се практикуват във Финландия, Норвегия, Швеция, Естония, Русия и северните части на Япония, където естествените изворни води и построените около тях традиционни хотели – риокан, са носител на старата традиция на онсен – азиатският вариант на съвременното СПА.

В Европа е разпространена финландската сауна, която представлява малко помещение облицовано с дърво, в което тялото се нагрява с влажна или суха топлина. Обикновено сауната се нагрява до температури между 70-100 градуса при висока влажност на въздуха над 70%, като се използват нагорещени камъни върху които се излива вода. Образуваната пара поддържа висока влажност и нужната температура. При турската парна баня – хамамът, обаче практиката е по-различна – разчита се на много по-ниска температура около 40°C, но висока влажност около 100%.

Сауната е неотменна част от съвременните СПА центрове, фитнес зали и плувни басейни. Във Финландия се счита за основен източник на свежи сили и средство за лечение на разнообразни заболявания. Освен това тя е и социално място, където се събират цели фамилии или приятели, които влизат вътре изцяло без дрехи или само по хавлиена кърпа. Заради високата температура дървената сауна е напълно хигиенична и може да се ползва без да се почиства след всеки посетител.

При истинската сауна осветлението е затъмнено, хората лежат и почиват в тишина, а след края й излизат навън и се въргалят в пресен сняг или се потапят в ледено езеро, често дупка в леда с ледена вода, наричано “аванто”. В повечето случай сауната завършва с хладен душ след който е нужно да починете около половин час и да пиете неалкохолни напитки.

Здравословният ефект от сауната

Сауната подобрява кръвообращението, позволява организма да изхвърли натрупани токсини през кожата чрез обилното потене, да затопли дихателните пътища и синусите и да раздвижи лимфата. Поливането в хладка вода веднага след сауната отпуска нервната система и нормализира функцията на сърдечно-съдовата система. Тя е чудесен завършек на фитнес тренировка.

В сауната не е добре да влизате с бански или други дрехи, а голи покрити с широка хавлиена кърпа. Вземете си две кърпи. Една с която да влезете в сауната и друга, с която да се подсушите след душа в края на сеанса. Сауната изсушава кожата, така че не е добре да се къпете с душ гел или сапун, а само да се облеете. По-скоро пригответе леко масажно масло – бадемово или арганово масло, с което да намажете кожата си след сауна. Важно е да се отпуснете и да останете завити и на топло поне половин час след сауната, а не да бързате да се захващате за работа. През това време пийте много течности, чай или сокове. Избягвайте кафе, енергийни напитки, алкохол, както и силни черни чайове. Добре е да поемете малко течности преди да влезете.

Как се ползва сауната?

В сауна се влиза с чисто тяло, задължително след душ и след като сте пили малко течности. Не носете бански или други дрехи, влиза се с голо тяло, покрито с хавлия. Един сеанс в сауната продължава около 1 – 1,5 часа, като това време е разделено на няколко влизания с по 10 минутни почивки. Обикновено се влиза три пъти съответно по 10-15′ първия път, 8-10′ втория и 5-10′ третия с по три почивки между тях. В почивките може да се облеете с хладен душ или да почивате.

Добре е да отделите повече време за сауна, без да бързате. Все пак основната й цел е да отпусне тялото и нервната система.

Важно е да се поддържа високата влажност в сауната, тъй като сухият въздух може лесно да увреди дихателните пътища. Редовното сипване на вода върху горещите камъни осигурява това.

Температурата в сауната варира между 70-100°C и това зависи на кое ниво сте седнали. На “долното стъпало” температурата е по-ниска, на “горното стъпало” доста по-висока. Може да ги редувате в рамките на едно влизане. Никога не влизайте след употреба на алкохол, тъй като той действа съдоразширяващо, а сауната допълнително засилва този ефект, като може да колабирате.

Не ползвайте сауна и след мускулни травми, фрактури на кости, при активни кожни заболявания или открити рани. Топлината действа зле на тези състояния и по-скоро ще ви навреди. Мускулните травми и фрактурите изискват студено и дори се лекуват чрез криотерапия.

Сауната не се препоръчва при бременност или за малки деца под 7 години. Ако усетите прилошаване или сърцебиене докато сте вътре веднага излезте, охладете се и постойте в легнало положение поне 10 минути.

Плюсове

  • сауната активира сърдечно-съдовата система, изтласква кръвта от централните органи към периферията (кожата) и подобрява циркулацията
  • активира лимфната система и дренажа
  • релаксира нервната система
  • макар че бързо губите тегло в сауната, тя не е средство за отслабване, тъй като загубеното тегло е основно вода и то се връща много бързо
  • чрез потенето се изхвърлят много токсини, което облекчава работата на бъбреците и черния дроб и е част от процедури по неговата детоксикация, но с потта се губят и доста минерали, които следва да се набавят след това с храната или от силно минерални води
  • отпуска мускулите и подобрява тонуса на вегетативната нервна система, като спомага за по-добрата мускулна пластичност
  • подобрява се оксидацията на тъканите и еластичността на артериите, намалява кръвното налягане и отбременява сърцето
  • топлината има бактерициден ефект и подпомага организма по-лесно да се справя с бактерии, вируси и паразити, които го атакуват
  • калява и засилва имунната система

Титулна снимка автор Hotel Der Oeschberghof – Golf – Spa – Tagung & лиценз CC BY-ND 2.0