СПОДЕЛИ

Познайте кой е любимият месец на фитнес инструкторите? Януари?! Познахте! Сигурно се досещате и защо? Личните равносметки около края на отминаващата и настъпването на новата година неизбежно включват и тялото и начина по който изглеждаме или как се чувстваме в кожата си. Дали изглеждаме във форма или нямаме тонус и се усещаме сковани и схванати. А и зимата е сезонът, когато натрупваме повечко килца отгоре и тогава фитнеса просто е наложителен.

Фитнесът ни дава много – той вкарва доста дисциплина в ежедневието ни, кара ни да мислим за храната си и дали се храним здравословно, провокира ни да се движим, а това само по себе си е важна предпоставка да се предпазим от много заболявания. Фитнесът е и мания подхранвана не само от факти, но и от доста митове. Част от тези митове не само не са полезни, но дори ни водят в грешна посока или са откровено вредни.

Повечето хора започват да посещават фитнес залите “за тонус и няколко килца по-малко”. Стискаме палци мотивацията на повечето започнали така да е достатъчно твърда, за да продължават и след месеци.

За жалост като всеки новак, фитнес-аматьорът се натъква на доста глупости изписани във форуми и блогове на ентусиасти, за това как да вкараме тялото си в добра форма. Накратко това, което повечето от тези “експерти” твърдят е измислица. Простата истина е, че всичко във фитнеса зависи от личната ви воля, а тя както знаем не е безкраен ресурс и затова не бива да се пилее в безразборни опити.

И ако вече сте избрали в новогодишната вечер фитнеса да е един от важните ви приоритети през следващата година, то уверете се, че не си губите времето в неправилна посока. Следващите съвети ще ви спестят не само време, но и излишно “блъскане” във фитнеса, както и пари.

Мит 1: Яденето на мазнини ни прави дебели

Истината: Мазнините са жизненоважен компонент от храната ни, тъй като са незаменими за много телесни функции, включително и производството на тестостерон. Така че, когато си мислите, че хапването на хубава пържола ви прави “повече мъж”, то не сте далече от истината. Източници на мазнини като кокосовото олио, авокадото и телешкото са полезни и подпомагат имунната система и запазват мозъка ви здрав (самият той съдържа огромно количество масти). Най-лесно се губят мазнини, когато ограничите въглехидратите, а не мазнините. Спрете да ядете мюсли с мед за закуска, а го заместете с бъркани яйца и зеленчукова салата.

Мит 2: Сутрешното тичане е най-доброто упражнение

Истината: Малцина са хората, които имат достатъчната сила и мускулна маса, както и познание как да разгреят мускулите си преди бягане, така че да не се наранят. 79% от хората, които спринтират получават травма на двигателния апарат през първата година. Вместо да се “пънете” с изтощителни кросове на пътеката и въртене на велоергометъра, започнете с програма 3-пъти-на-седмица тежести и продължителна стречинг серия. Започнете със серии клякания, разтягания, лицеви опори и повдигане на дъмбели или гири, но се консултирайте със своя инструктор, как правилно да ги изпълнявате.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > Защо стречингът е ключов за успешната тренировка?

Мит 3: Дигайте леки тежести, за да подобрите тонуса

Истината: Тренирането “за тонус” е доста неправилна концепция. Мускулите на всеки са различни – на едни по-силни, на други по-слаби. Вдигайте тежести, които са подходящи за вас. Дигането на “леки” тежести “за тонус” е загуба на време. Подходяща е онази тежест, която може да вдигнете без проблем поне 8-12 пъти. Започнете с упражнения без тежести, като тези от предходната точка, като ги повтаряте в серии по 3 или 4 пъти, като почивате между сериите около 60 секунди.

Мит 4: Йога и пилатес удължават мускулите

Истината: Вашите мускули имат залавни места върху костите и няма как да бъдат “разтегнати” и “удължени”. Йога и пилатес са чудесни техники за пълен стречинг комплекс и прекрасно допълнение към всяка програма целяща загуба на излишни килограми. Но не си правете илюзии, че само с йога можете да отслабнете. Хранителният режим е водещ.

Мит 5: Храненето по време на тренировки е сложна работа

Истината: За да влезете в добра форма може да следвате едно единствено правило за храната – нека 80% от храната ви да бъде нещо, което расте по земята или се движи по нея. Да сте виждали спагетено дърво? Не! Значи не яжте паста. Риба, месо, зеленчуци, ядки и плодове, това е правилната комбинация от храни, която да ви даде балансирана диета по време на тренировки. Не пропускайте закуската – тя е много важна и предимно протеинова, като не се безпокойте да правите едно гладуване от 16-20 часа без храна седмично. То ще активира т.нар. fat-burning hormones, отговорни за изгарянето на мазнините.

Титулна снимка автор Joel Nilsson Nelson & лиценз CC BY-SA 2.0