Хората над 50 години, които имат риск от развитие на остеопороза, често взимат хранителни добавки съдържащи калций и витамин D, като се очаква от това костната им плътност да се подобри. Научни факти показаха, че приемането на витамин D, като хранителна добавка, не помага много.

Хората над 50 години често взимат различни хранителни добавки, съдържащи калций и витамин D, за да направят своите кости “по-здрави” и да избегнат развитието на остеопороза. Остеопорозата е естествен резултат от хормоналните промени в организма, най-вече на жени след менопауза, когато значително се променя динамиката на калциево-фосфорната обмяна и от това костите изтъняват и стават по-лесно чупливи.

Ново научно изследване показа, че хранителните добавки не увеличават костната плътност, както се смяташе по-рано. Нещо повече – хранителните добавки не са необходими на здрави хора.

“Удивени сме от големия брой прецизно проведени изследвания, които всъщност не показват никаква полза по отношение на костната плътност при приемането на хранителни добавки съдържащи витамин D, дори и в случаите, когато изходното ниво на този витамин при изследваните пациенти е било доста ниско.”

Резултатите от изследването са публикувани в едно от най-авторитетните медицински списания – Ланцет ( The Lancet ).

Костната плътност на пациентите е измерена на няколко места в тялото, за да се съберат по-прецизни данни. След началните измервания, пациентите са започнали да приемат добавки с витамин D, като само при незначителна част от тях са показали някаква полза, една част дори са влошили резултатите си, а при огромната част от изследваните, костната плътност е останала непроменена.

Различните хранителни добавки “рекламират” по-голяма ефективност на едната или другата форма на витамина – витамин D2 или D3, но за жалост и двете са се оказали еднакво неефективни.

Нещо повече – изследването е показало, че приемането на хранителни добавки с калций води до значително увеличение на риска от инфаркт и не е препоръчително този минерал да се приема на своя глава, ако не е предписан от лекар.

“Хората, които се стремят да поддържат нормално здраве на костната си система, трябва да се насочат към адекватен прием на калций с храната, без да използват хранителни добавки и да се поддържат с ежедневна физическа активност и кратки престои на слънце.”

Калцият е важен за костите, но е добре да се консумират храни, богати на този елемент, а не хранителни добавки. Витамин D е ключов за усвояването и транспортирането на калция до костите. Хранителните добавки с калций са опасни за здравето, тъй като водят до повишен риск от инфаркт.

Достатъчното излагане на слънце през лятото е достатъчно, за да попълни запасите от този важен витамин на организма ни.

От допълнително количество витамин имат нужда единствено много възрастни хора, които рядко излизат навън или такива живеещи в северни региони, където лятото е кратко.

Преди да започнете да взимате хранителни добавки, консултирайте се със специалист и диетолог, тъй като максимата “това няма да ми навреди” съвсем не е вярна. Изследванията в областта на храненето непрестанно разкриват нови факти, за да сте здрави е важно да сте в крак с новостите.

Титулна снимка автор Stefano Delfrate & лиценз CC BY-NC-SA 2.0