СПОДЕЛИ

ВЕЧЕ Е ФАКТ! Бързото сваляне на килограми не само че не води до трайно нормализиране на теглото, но ни вкарва в поредица от качване и сваляне, която завършва с трайно покачване на теглото и невъзможност то да бъде свалено!

Килограмите са чувствителна тема за много хора и пряко влияят на самочувствието и успеха ни. Еталонът за красота днес е силно обвързан с добрата физическа форма и поддържането на нормално тегло.

Няма спор за това, че нормалното тегло е не само приятно за окото, но и много здравословно състояние на тялото ни. Всички модерни заболявания имат своя корен в затлъстяването и липсата на движение. Тъй като поддържането на нормално тегло изисква от нас упорство по посока на правилно хранене, избягване на “опасни храни”, режим, но и редовно спортуване и поддържане на тялото в активна спортна форма, то много хора “разчитат” на магически диети, хапчета или процедури, които да смъкнат килограмите им за отрицателно време!

СТОП! Ако искате наистина да свалите трайно теглото си завинаги спрете да четете и изпълнявате подобни “магически диети”. Няма трайно сваляне на 10 кг. за 1 седмица, няма чудодейни хапчета, тайни билкови смеси на неизвестни билкари, секрети от древни книги, няма бомбастични диети и фантастични хранителни добавки, няма супермодерни апарати и скъпи процедури… Това са митове, това е индустрия за милиарди, която не се опитва да ви спаси от излишните килограми, а да ви направи свои постоянен “клиент”, затворен във въртележката на постоянно сваляне и качване на килограми, изпробвайки все по-нови и “по-ефективни” методи.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > Какво ни пречи да отслабнем?

Как да свалим бързо килограми е едно от най-популярните търсения в Интернет. Излишните килограми могат да се свалят сравнително бързо, но това трябва да бъде направено по здравословен начин.

И определено трябва да имате правилна мотивация. Тя е свързана основно с доброто здраве, а не с това как да влезете в дънките си от ученическите години или в сватбената си рокля отпреди 10 години.

Западният свят е свикнал със забързаното темпо, всичко трябва да става бързо, за да го считаме за ефективно. Колкото по-бързо, толкова по-магично и уникално е!

Бързото сваляне на килограми задължително води до фатални грешки, които карат човек да се откаже някъде по средата и да провали диетата си, а това води до обратен ефект и още по-тежко компенсаторно напълняване.

Въпреки че бързото сваляне на килограми е възможно, то е страшно вредно за организма и здравето и е почти сигурна рецепта как да станете още по-дебели. Сигурно се питате защо това е така?

Кели Броунел, директор на центъра по хранене и затлъстяване към университета в Йеил, човекът, който въвежда термина “йо-йо диета”, обяснява, че е много лесно да се попадне в порочен кръг на “неуспешни” диети, които да доведат до още по-сериозно преяждане и напълняване.

В условията на диета, когато тялото ни си набавя по-малко енергия от храната, отколкото му е нужна, то започва да използва натрупаната под формата на различни запаси в тялото. Тези запаси обаче се “изразходват” в точно определен ред и с различна скорост. Тялото ни е създадено да може да оцелее и при много трудни условия и липса на храна, ако не беше така гибелта щеше да ни застигне още при първото пропускане на закуската. Тялото ни не разчита само на енергията, която сме му дали с днешната храна.

На първо време то използва енергията натрупана под формата на гликоген, тъй като той най-лесно се разгражда до глюкоза. При човека гликогенът се съхранява най-вече в черния дроб и мускулите.

Когато и той се изчерпи, тялото разгражда аминокиселини от протеините в тялото, най-вече мускулите, като така губим мускулна маса. И чак най-накрая се разграждат мазнините до триглицериди, за да се набави енергия. На всички ни се ще, когато започнем “гладна диета” веднага да се разградят излишните мазнини и ударно да се отървем от излишните килограми, само че това не е толкова лесно. Преди да стигнем до мазнините, тялото минава през няколко смени на метаболизма си, което изисква най-вече ВРЕМЕ! Изисква обаче и усилия и воля.

Гликогенът и протеините задържат водата в тялото и когато губите тях, губите и вода. Експертите са изчислили, че човек има запас от 60-120 грама гликоген в черния си дроб, който обаче се “съхранява” в около 2,5 литра вода. Изразходвайки гликогена, ние изразходваме и губим и тази вода. Същото се получава и при разграждането на протеините. Всъщност точно това се случва при “бързите” диети. Започваме да гладуваме и за няколко дни до седмица ударно сваляме 4-6 килограма. Това ни обнадеждава, че сме на прав път, но следва изненада…

До този етап всички следващи диети са много ентусиазирани, тъй като са загубили “набързо” няколко килограма и за малко отпускат примката на вниманието си и стават несериозни, като нарушават диетата си. На този етап обаче е загубен малко гликоген, малко протеин и доста вода, но НИКАКВИ МАЗНИНИ все още не са се стопили. За да загубим около 200 грама мазнина трябва да имаме дефицит на 3 500 ккал.

Мазнините са най-концентрираната форма на енергия, която тялото складира и е нужно да създадем огромна енергийна липса, за да го “принудим” да пожертва запасите си от мазнини.

Проблемът е, че когато тялото “опре” до запасите от мазнини, за да компенсира липсата на енергия, неговият метаболизъм силно се забавя. А това се случва по няколко причини:

  1. Хипоталамусът, регион в мозъка, регистрира, че депата с мазнини са започнали да се разграждат и забавя метаболизма, за да имаме време да ги възстановим – мазнините са нашето “спасително” поясче и тялото се опитва да ги изразходва максимално пестеливо, за да ни осигури по-дълъг живот.
  2. При разграждането на протеините, мускулната маса е намаляла, а основният телесен метаболизъм се извършва именно в тях, т.е. местата, където енергията се “гори” в тялото ни, драстично са намалели.

В крайна сметка хората на диета започват да губят тегло много бавно и това ги демотивира. Много скоро те решават, че диетата е неефективна и я изоставят. Правят грешката да се върнат към стария си режим на хранене, но организмът вече е настроен на “бавен метаболизъм” и веднага превръща в мазнини всяка постъпила храна, за да се запаси.

Това се улеснява и от чувството за неуспех, което кара човек да се “наяде както трябва”. Този грешен ход струва много скъпо на формата ни, тъй като увеличава мастните депа и количеството мазнина и прави отърваването от нея все по-трудно.

Най-удивителното е, че този процес се случва и при хора, които дори не хапват мазно или месо.

Мит и пълна заблуда е, че ако спрем да се храним с мазни храни и месо, организмът ни ще стопи мазнините. Голямата част от мазнините в тялото ни не се изграждат от консумирани мазнини, а от въглехидрати, а такива яде и най-върлият вегетарианец, защото без тях не можем.

Грешно е да мислим, че една диета е по-здравословна от друга – неправилно приложени те вредят на тялото и водят до увеличаване на излишните килограми. Този “ефект на бумеранга” при диетите е добре известен и затова не бива да експериментирате на своя глава различни хранителни режими.

Така попадането в серия неуспешни и недовършени диети води до прогресивно затлъстяване и до все по-голяма невъзможност човек да се отърве от излишните мазнини.

Титулна снимка автор Kurt Rogers & лиценз CC BY-SA 2.0