След като науката доказа, че у човека е генетично заложено влечението към по-калорични и мазни храни, стана обяснимо защо порцията пържени картофки или купа чипс е по-апетитна и “засищаща”, отколкото салата или моркови за хрупане. Ние не само засищаме стомаха и глада си, но мозъка ни има нужда да “види”, че консумираме определени храни, за да е “доволен”, че е подсигурил на тялото достатъчно енергия.

Не, ние не сме просто безволеви, когато става дума за устояване на влечението към “грешните храни” – ние сме програмирани така. Мозъкът ни е доста просто устроен в това си влечение – той винаги избира най-калоричната храна сред предлаганите му.

Най-удивителната част от това изследване твърди, че нашите мозъци “знаят” интуитивно кои храни колко калории съдържат – не са нужни етикети със съдържание. Затова е много по-лесно да се натъпчем с хамбургери, пържени картофки и панирано пиле, отколкото да изядем една голяма салата или няколко плода.

Истината е, че харчим в супермаркета много повече пари за висококалорични храни, към които сме привлечени съвсем несъзнателно.

Когато правим избор между различни храни в мозъка ни се задейства специална зона наречена вентромедиален префронтален кортекс, която “претегля” калорийната стойност на храните и подава сигнали коя храна е най-добре да се консумира.

Всъщност калорийната стойност на храната се оказва единственото мерило за нейната “стойност”. Мозъкът ни не може да отчете съдържанието на витамин C, протеин или други важни съставки – той е фокусиран единствено върху набавянето на възможно най-калоричната храна.

Проблемът е в презадоволяването – ние нямаме нужда от непрекъснат приток на калории, но когато пред нас има “възможност” да похапнем, мозъкът ни не отказва и решава, че може да презапаси тялото с още малко мазнини “за черни дни”.

Всичко се дължи на нашата предистория – човешкият вид е оцелял благодарение на много сериозна адаптация към средата.

Първобитните хора са жевеели в непрекъснат недоимък на храна, което е “настроило” така телата ни, че при всеки достъп до храна, те да се “възползват” максимално от нея. Този механизъм ни действа и днес с пълна сила, макар и да не сме лишени от храна.

Лесният достъп до храна “активира” този механизъм и ни кара непрекъснато да “похапваме”, незвисимо дали сме у дома и правим разходки до хладилника в кухнята или сме навън и прескачаме от едно заведение в друго. Това обяснява голямата популярност на fast food – лесен достъп до храна по път.

Този механизъм е толкова силен, че дори и да назубрите наизуст калорийния състав на всички храни в супермаркета, пак ще ви “тегли” към най-калоричните, дори и да искате да изберете по-полезните.

За да прекъснете този порочен кръг трябва да вземете нещата в свои ръце и да се опитате да “надхитрите” тялото си с няколко лесни трика:

Никога не пазарувайте, когато сте гладни

Всички знаем, че когато сме много гладни или пазаруваме много или ако сме у дома – вадим всичко от хладилника, а след като хапнем малко, разбираме, че сме се “изсилили”.

Никога не пазарувайте хранителни продукти след работа, когато все още не сте вечеряли – това ви гарантира купища излишни и много калорични покупки, които не бихте купили по друго време. Психолозите твърдят, че “решението какво да купим в супермаркета се диктува директно от това колко сме гладни”. Ако се разходите до магазина след като сте хапнали, ще установите, че ще купите много по-полезни храни.

Ходете на пазар със списък

Добра идея е да си съставяте седмично меню и да знаете предварително какво ще готвите утре или вдругиден и да купувате продуктите за тези ястия по списък, без да се отклонявате от него. Важно е да напишете този списък още у дома, тъй като ако го имате само наум, то е много вероятно още като прекрачите прага на супермаркета да го забравите и да се хвърлите отново да купувате инстинктивно.

Хранете се регулярно, на определени интервали

Безразборното хранене на принципа “когато има” е много вредно. Също така не се оставяйте да изгладнеете до крайност, тъй като това ще ви накара да изядете почти двойни порции, когато ви се удаде възможност да стигнете до храна.

Регулярното хранене не позволява на стомаха ви да остане наистина празен за дълго и да активира режима на паническо търсене на храна.

Работете по посока на изграждане на здравословни навици

Ако само временно сте подобрили нещата с храненето, това все още не е пълна победа, ако не направите това ваш навик. Промяната на навиците обаче изисква време и трябва да се прави плавно и с неувяхващо упорство.

Започнете да замествате вредните си навици с други по-полезни. Ако сте свикнали непрекъснато да хрупате нещо пред телевизора, то пригответе си вместо чипс, снакс или печени фъстъци, доста по-здравословните – нарязана ябълка, моркови, сурови ядки и други. Не се борете с навиците си агресивно, тъй като така няма да ги надвиете – използвайте силата на бавната промяна и дайте шанс на тялото си да свикне с новостите.

Титулна снимка автор israeltourism & лиценз CC BY-SA 2.0