Започвате нов бизнес или организирате събитие и очаквате всички да са доволни от направеното, нормално е, все пак полагате максимални усилия, стремите се да правите всичко по правилата, но уви, част от потребителите ви не са доволни, а други просто решават, че ви е нужна малко критика, за да не се главозамаете от успеха си.

Няма по-неприятно нещо за бизнеса ви от това да се занимавате с хейтъри, които нападат и обсипват с критики вашата компания, бизнес, продукт или самите вас, ако предлагате услуга или продавате по някакъв начин уменията си.

Хейтърът е упорит и педантичен и изисква вашето внимание, всъщност прави всичко това, за да го забележите. Ако не получи достатъчно внимание той няма да ви остави на мира, ще напише негативно мнение за вас и на друго място или ще се опита да ангажира повече хора в “мисията” си.

Първата ни реакция към хейтърските коментари може да е доста негативна. Повечето “атакувани” действат радикално и трият хейтърски коментари или се опитват да блокират потребителите, които нямат граници или изказват негативни мнения, но това не е правилна стратегия. Проявете интерес, а не агресия, опитайте се да разберете от какво точно е недоволен този потребител и дали има основания. Ако има такива основания не е умно да се опитвате да го триете или иронизирате, а да приемете критиката конструктивно.

Разбира се, има различни хейтъри, немалка част от тях са необразовани и неквалифицирани хора, които коментират водени от глупостта си, те не познават детайлите или не са наясно с темата, но искат внимание.

Запомнете най-важното за хейтъра – темата не е от особено значение, неговата цел е да бъде забелязан и да влезе в диалог. Хейтърството не е когнитивен проблем, а проблем на комуникацията. Човек не държи да блесне с познанията си, а с присъствието си. Така че обърнете му внимание. Темата е само повод за изказване, истинският хейтър не се интересува от темата, той винаги има какво да каже “против” всеки и всичко. Не го убеждавайте и не спорете с него, така само му давате повече основания да ви атакува.

Никой успешен бизнес не се е разминал с хейтърите. Бизнес, който не е попадал в полезрението им е обречен много бързо да изпадне в забвение и дори да се провали. Дори може съвсем уверено да се твърди, че успехът на вашия бизнес е свързан директно с количеството “отровни стрели”, които се изтрелват срещу него. Както се казва “няма лоша реклама”.

Но преди всичко, нека първо да дефинираме какво е това “хейтър”?!

Нужно е да се прави разграничение между основателна критика и най-обикновена омраза. Хейтърът е воден от завист и омраза, а не от основателни причини. Много хейтъри са доста прикрити, тъй като се опитват да водят привидно конструктивни спорове и да представят аргументи, да защитават позиция, но често още в самото начало лъсва тяхната некомпетентност и ниска информираност по този проблем.

Ето и какво гласи една от най-популярните дефиниции за хейтър:

“Човек, който не е съгласен и не е щастлив с успеха на другите. Вместо да изпитва положителни емоции от чуждия успех, той се опитва да го омаловажи и подрони.”

Всъщност хейтърството е голяма доза завист към чуждия успех. Да, точно така, завистта и ревността, те са в основата на този феномен. Все пак, никой не мрази загубеняците и провалилите се. Кой обръща внимание на компания, която има 1% пазарен дял? Никой не хаби енергия да критикува такава компания, поне не и сериозно.

Така че, ако сте попаднали под обстрела на хейтъри, преди всичко се усмихнете, тъй като това е сигурен белег, че това, което правите не е останало незабелявано.

Ако водите неутрален диалог и не отговаряте на лични нападки имате шанс скоро да накарате хейтъра да “изчерпа” своя репертоар и да реши, че не сте интересна цел. Разбира се, ако видите, че в думите му няма и капка разумен довод, то просто го блокирайте или игнорирайте, така ще го лишите от вниманието, което е неговата цел.

Хейтърските коментари могат да ви насочат към различни слаби страни на вашата политика, пропуски и неща, които са ви убягнали от вниманието. Хейтърът има аналитичен и наблюдателен ум и вижда недостатъците и ви ги поднася на готово. Не бързайте да ги обявявате за комплексари и нещастници, макар те често да имат проблеми със самочувствието, нивото им на реализация, образованост и култура. Отнасяйте се с тях неутрално, но уверено, без да реагирате на крайните им изцепки. Както се казва: “Лесно е да мразиш, трудно е да мислиш!” 

Титулна снимка автор digitalpimp & лиценз CC BY-ND 2.0