Снимка epSos .de @ flickr (CC BY)

Проблем N 1_Индустрията на диетите няма интерес да отслабнете завинаги и затова поддържа йо-йо ефекта

Годишно от печат излизат хиляди заглавия, а стотици сайтове в мрежата рекламират поредната “звездна диета”, обещавайки бърз и траен резултат с борбата с наднорменото тегло и повечето от тях наистина имат понякога много бърз ефект, наричан “ефект на кантара”, т.е. качвайки се на кантара отчитаме, че сме загубили тегло. Загубата на тегло обаче може да се дължи на различни ефекти – тегло се губи и след сауна, където човек се обезводнява и се чувства по-лек, ефект, който ползват и доста диети препоръчващи диуретични чайове със силно обезводняващ ефект. Подобна “загуба на тегло” е илюзорна и ако нормализираме приема си на вода, то много бързо се връща към първоначалните си стойности.

Самото обезводняване на свой ред действа зле на тялото и смущава силно обмяната на веществата и естественото очистване и изхвърлянето на токсините. Те се изхвърлят основно в разтворено състояние чрез урината и потта, а водата е нужна за бързото им елиминиране. Освен това обезводняването на клетъчно ниво е основен белег на остаряване и води до бързо изчерпване на регенеративния потенциал на тъканите.

Друг проблем към дълготрайното отслабване е, че диетите се фокусират основно върху загубата на тегло, а не върху неговото задържане след това. Така макар и да имат временен ефект, в дългосрочен план ние не запазваме “постигнатите” килограми, а единствено подлагаме тялото си на хроничен метаболитен шок и не му позволяваме да заработи в “нормален режим”. Причината за това е, че почти всички диети са ограничителни или рестриктивни диети.

Има само три вида вещества, които имат енергийна стойност за тялото ни – въглехидрати, мазнини и белтъци (протеини) и диетите не правят нищо друго освен да ограничават консумацията на една или две от тези групи, лишавайки диетата ни от тях.

Това поставя организма в “шоково състояние”, което го кара да мобилизира всичките си натрупани енергийни запаси и да започне да ги гори. В зависимост от степента си на лишаване, диетите могат да бъдат различно драстични, като най-тежките от тях задължително трябва да се провеждат под лекарски надзор при лекар-диетолог, като се проследяват различни телесни параметри, както и кръвни изследвания, тъй като тялото ни реагира с пълна пренастройка включваща и различен хормонален баланс, тонус на вегетативната нервна система, промяна в циркадните ритми на будуване и сън, намалена работоспособност целяща запазване на енергията и много други.

Не без значение е и добрия избор на време за провеждането на подобни диети. Зимата не е добър сезон за диети, тогава тялото и без това е подложено на стрес.

Всички рестриктивни диети обаче са обречени на провал, тъй като не е възможно да лишаваме организма си твърде дълго от една или повече групи хранителни вещества.

За да постигнем резултат трябва да продължим с хранителен режим, който да дава на тялото нужния баланс от вещества в определения калориен разчет, който да не позволява натрупване на излишно тегло.

Това по правило не се случва, за което има различни причини – слабата воля, трудното спазване на стриктен режим – и това води до спиране на диетата или до изчерпване на нейния капацитет след което човек или се връща отново към старите си вредни хранителни навици и бързо възвръща първоначалното си тегло или т.нар. йо-йо ефект, който представлява повтаряща се загуба и възвръщане на телесно тегло, или решава, че е използвал погрешна диета или т.нар. ефект на неподходящата диета, и пробва следващата в списъка си. Има пряка връзка между времето за което губим и възвръщаме тегло след спиране на диетата.

Бързите диети водят до още по-бързо напълняване, тъй като нямаме достатъчно време за същинска промяна на вредните хранителни навици.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > 15 тайни как да загубим тегло, събрани от цял свят

Проблем N 2_Диета, която не е комбинирана с двигателен режим не води до траен резултат

Липсата на движение е една от преките причини за развитие на едно от трите фатални заболявания на нашето време – диабет, рак и сърдечно-съдови заболявания. Мускулната система изисква да бъде поддържана в тонус чрез активна стимулация на всичките групи скелетни мускули. Движението индиректно осъществяща и “вътрешен масаж” на дълбоките вътрешни органи, които имат мускулен слой. Мускулите съставляват 36-42% от масата на тялото и потребяват голяма част от енергията, както и ангажират голямо количество от циркулиращата кръв. За да бъдат поддържани в тонус мускулната система има нужда ежедневно от поне 1 час активен спорт, който да ангажира всички мускулни групи – плуване, джогинг, тенис – като преди това цялата двигателна система заедно със сухожилията и ставите се нуждаят от задължителен стречинг или загряване, за да се осигури пластичност и се избегнат травми. Добре подбраната фитнес програма от предхождащ тренировката стречинг и кардио програма, последвани от анаеробни упражнения и натоварвания водят до бързо активиране на разграждането на мазнините. Използването и на фет бърнери също ускорява разграждането им, но те могат да се използват за кратко, тъй като организма бързо се адаптира към тях и дългата им употреба няма ефект.

Проблем N 3_Контролът на качеството на храната е ключов за поддържане на нормално тегло

С малки изключения, които обхващат хора с изключително активен метаболизъм, телата на болшинството от нас реагират с наддаване на тегло при завишена консумация на мазнини и въглехидрати. Познаването на състава на храните, тяхната енергийна стойност (калории) и скоростта с която се метаболизират (гликемичен индект – GI) е ключът към ефективния контрол и основа за реален хранителен режим. Става дума за това как да успеем да даден на организма си достатъчно, но и да изпитаме удоволствие от храненето.

Много храни и напитки днес съдържат огромни количества захари и мазнини, за които ние дори не подозираме. Оказва се, че консумирането на подсладени газирани напитки, студени чайове или енергийни напитки може да ни достави нужните калории още преди да сме хапнали каквато и да е храна, поради огромното количество захар, която съдържат.

Най-добрата течност, която може да консумирате е чистата вода. Целта е да се замени сегашното мислене на “ограниченията” с друг, много по-естествен модел на пълноценно хранене. Ограничаването на захарите, прекомерната употреба на сол, храненето с fast food, която съдържа прекомерни количества мазнини, избягването на “ресторантска храна”, която преди да се сервира е под формата на различни замразени, престояли и загубили хранителна стойност заготовки, са едни от основните правила за здравословно хранене.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > Коя диета е “съвършена” или как изглежда новата хранителна пирамида?

Проблем N 4_Веднъж отслабнал човек много бързо възвръща теглото си и защо това е така?

Истината е, че хората, които са отслабвали чрез диета и смяна на хранителния режим и онези, които никога не са отслабвали и са с нормално тегло всъщност имат съвсем различен метаболизъм. Ако вземем двама души с еднакво тегло, ръст и възраст, но единият е достигнал до килограмите си чрез диета, то те трябва да се хранят различно, за да запазят теглото си в нормални граници. Проучванията сочат, че този, който е отслабвал трябва да консумира с 20% по-малко калории с храната си от порциона на същия човек, който никога не се е подлагал на диети, за да достигне теглото си. Това е причината да започнем отново да “трупаме” килограми, дори и след добри постижения от стриктното следване на диети и добър калориен разчет, дори и в случаите, когато не сме се върнали към старите си вредни хранителни навици.

В заключение можем да ви посъветваме да се обърнете задължително към диетолог, който да определи вашия хранителен режим, да се отнасяте отговорно към тялото си, да не се подлагате на “магически диети” и на първо място да завишите времето в което се движите, спортувате и прекарвате навън, качеството на храната, която консумирате. Вредните навици се придобиват много лесно, а отказването от тях понякога е дълъг и досаден процес, така че пазете се от вредни навици.

Титулна снимка автор epSos.de & лиценз CC BY 2.0