Какво се случва, когато не се грижим за тялото си както трябва? Първоначално то се опитва да компенсира нашето безхаберие, после дълго време ни дава сигнали чрез появата на различни болежки тук и там, но най-накрая се изчерпва и ни хвърля болни на легло или ни докарва до престой в болница! А как да се научим да “четем” сигналите на тялото си и какво то казва за здравето ни?

Среднощно ядене

Яденето късно вечер само по себе си не е толкова вредно, макар организмът тогава да е настроен за сън и органите да са в друга фаза на функционалността си. Но шанса да ядете парче студена пица вместо ябълки или морковена салата, прави среднощното ядене така вредно. То не само води до по-бързо трупане на излишни килограми, но и утежнява паренето от стомашни киселини, които на пълен стомах и в легнало положение имат възможност да се върнат към хранопровода.

Основната причина за среднощното ядене не е гладът, а скуката. Човек изпитва нужда да “хрупа” нещо, докато стои пред телевизора и гледа сериал. Препоръчва се да заместите тези нездравословни храни с нарязани плодове, плодова салата или нарязани на солети моркови или краставица.

Най-добрият вариант, за да избегнете среднощното ядене, е да си легнете след като сте си свършили работата, а не да заспивате на дивана пред телевизора.

Недостатъчно време за сън

Недостатъчното време за сън може много сериозно да увреди здравето. Тялото ни има нужда да си почине. Липсата на сън не само повлиява лошо вниманието ни, но и способността ни да се фокусираме и да вземаме трезви решения. Това има и сериозни ефекти върху имунната ни система. Тя се срива при липса на сън. Липсата на сън повлиява много лошо и хормоналните нива и целия баланс на хормоните в тялото, нарушава апетита, натрупването на тегло, избора ни на храни и вкуса, настроението и самочувствието, циркулацията се забавя, което води до подпухналост на лицето и тъмни кръгове около очите.

Опитвайте се да си “отвоювате” повече време за хубав и здрав сън. Когато имате възможност правете кратки дрямки следобед, дори половин час е напълно достатъчен, за да презаредите батериите. Прекалената умора и превъзбуда от един изтощителен ден пречи да се отпуснете вечер и да заспите спокойно.

Правете отпускащи бани или вана с ароматни соли или хвойна, пийте топъл чай преди сън, както и помолете някой близък да ви направи масаж на главата. Това са прости, но много ефективни методи за отпускане на тялото преди сън.

Не е препоръчително да “отпускате” с алкохол, тъй като той потиска нервната система и притъпява стреса без да го освобождава. Най-големите врагове на добрия сън са: алкохолът, кофеинът и светлината. Избягвайте да пиете алкохол или кафе поне 8 часа преди да си легнете, както и спете в тиха стая и на тъмно.

Еднообразна работа и фитнес

Нека предположим, че имате страшна воля и работите упорито да придобиете страхотното тяло, което желаете. Имате стриктна програма и всеки ден неотклонно я изпълнявате, но ефекта от нея рано или късно започва да намалява. Ако не променяте фитнес програмата си за дълъг период от време и всеки ден правите едно и също, тялото ви привиква и мускулите спират да се развиват в желаната посока. Освен това, еднообразието има демотивиращ ефект и бързо започвате да изпълнявате програмата си с досада и отегчение. Доброто настроение и положителната настройка са ключови за успешната тренировка също толкова, колкото и правилно подбраните серии и упражнения.

Дори смяната на сутрешния ви маршрут за бягане в парка или плейлистата от парчета, която слушате по време на тренировка, вече е някакво разнообразие.

Винаги имайте фитнес цел, нещо, което да ви кара да ставате всяка сутрин и да правите програмата си с хъс.

Безконтролно печене на слънце

Правенето на тен все повече се приема като опасна мода, отколкото за здравословно занимание. Излагането на слънце е полезно, тъй като така трупаме твърде нужния ни витамин D, който се синтезира в кожата и се натрупва в депа в организма. Отделно почивката на плажа – на чист въздух, релакс, плуване, дрямка под чадъра – имат страхотен отпускащ ефект, но излагането на слънце трябва да бъде много контролирано. Без значение какъв UV фактор има лосиона, който използвате, ограничавайте престоя си на пряка слънчева светлина, особено в най-опасните часове между 12.00 и 15.30, когато слънцето е най-високо и лъчите му са най-парещи и опасни.

UV лъчите имат директен ефект върху ДНК на кожата и могат да доведат до рак на кожата, а изгарянето води до много бързо и преждевременно състаряване на кожата. Тя се покрива с лунички, тъмни петна и бенки, става отпусната и суха. Изсушаването на кожата е първият белег на нейното състаряване.

Винаги използвайте защитен крем, стойте повечето време под чадъра на сянка, носете хубави слънчеви очила. Слънцезащитният крем или лосион се нанасят най-малко 30 минути преди да се изложите на слънце и се подновява на всеки 2 часа. Носете по-широки дрехи от естествени материи – памук, лен, коприна. Ако забележите подозрителни ранички, потъмнели бенки или други кожни проблеми, побързайте да се консултирате с опитен дерматолог, за да избегнете по-сериозен проблем.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > Лятото идва! Как да се предпазим от рак на кожата?

Титулна снимка автор Rob Walker & лиценз CC BY 2.0