НАЧАЛО Спорт и Фитнес Фитнес Как да контролираме теглото си?

Как да контролираме теглото си?

Заради лесното му пресмятане BMI е станал масов критерии и се използва от много диетолози, фитнес треньори и лекари за бърза ориентация за физическото състояние. Той се използва и като психологическа граница, като "праг на затлъстяването", особено сред масово затлъстяващото населението на западните общества.

11363

След зимата повечето хора обръщат внимание на теглото си и решават да смъкнат малко излишни килограми. Често чуваме около нас да говорят за “смъкване на килограми”, “топене на мазнини”, “стягане на фигурата”, “диети за отслабване”, но дали си даваме сметка, че в повечето случаи се подлъгваме по субективното си усещане за тегло.

За да добием ясна представа може да използваме един относително лесен и доста полезен метод като изчисляването на индекса на телесна маса (body mass index, BMI), в който участват две величини – ръст и тегло. Измерва се в килограм на квадратен метър и дава идея как масата на тялото ни е разпределена, като служи за определяне на нормалното, здравословно тегло при хора с различен ръст, както и за диагностициране на затлъстяване или недохранване.

Според критериите на Световната здравна организация BMI е в нормални граници между 18,5-25. Стойности над тези показват различна степен на затлъстяване, а под 18 се говори за различно по тежест недохранване.

Как се смята BMI?

Така BMI на човек с ръст 1,75 м. и тегло 75 кг. ще се сметне по следния начин: BMI = 75 / (1,75 x 1,75) = 24,49, което е на горната граница на нормалните стойности на индекса.

Заради лесното му пресмятане BMI е станал масов критерии и се използва от много диетолози, фитнес треньори и лекари за бърза ориентация за физическото състояние. Той се използва и като  психологическа граница, като “праг на затлъстяването”, особено сред масово затлъстяващото населението на западните общества, което е резултат най-вече от липсата на физическа активност, застоял начин на живот и стрес.

Какво е “процент на телесни мазнини”?

В последните години отношението към точността на този индекс се промени и допълни, като за по-точна преценка не е достатъчно да знаем само неговата стойност, а и допълнително измереният процент на телесни мазнини (body fat %, BF%), който показва количеството телесни мазнини в тялото. Разбира се, крайностите са чужди на доброто здраве и трябва да знаем, че за нормалното функциониране тялото изисква доста мазнини, а във връзка с физиологичната роля на жената да износва деца, мастните депа при жените са още по-развити.

Нормалните стойности на BF% за жени е между 25-32%, а за мъже 18-24%. Стойности над тези заедно със завишен BMI показват различна степен на затлъстяване. Активно спортуващите хора, фитнес маниаците и професионалните спортисти имат доста по-ниски стойности и на двата индекса. Като при тях BF% е в рамките на 17-20%. Прекомерната загуба на мазнини обаче застрашава здравето, тъй като организмът не може да покрива енергийните си нужди и започва да се “самоизяжда” разграждайки протеини от мускулите.

Наднорменото тегло води след себе си сериозни здравословни рискове от сърдечно-съдови и метаболитни заболявания (основно диабет). Стойности >30 се диагностицират като затлъстяване, тъй като това показва повече от 20% над нормалното тегло за съответния ръст на човек.

Затлъстяването влияе на сърдечната система по два пътя: функционално и метаболитно. Прекомерната телесна мазнина притиска кръвоносните съдове и кара сърцето да изпомпва кръвта през тях с по-голямо усилие. Увеличава се също площта на тъкани, които трябва да се кръвоснабдяват. Затлъстяването в областта на врата може да предизвика и сънна апнея (епизоди по време на сън, когато човек може да спре да диша за кратко). Намаленото и затруднено оксидиране на кръвта води до сърдечни проблеми, аритмия и упорито главоболие. Натрупването на мазнини около самото сърце силно натоварва работата му. Всички тези фактори водят до трайно повишаване на кръвното налягане и ако това остане нелекувано достатъчно дълго време, може да доведе до сърдечна недостатъчност или инфаркт.

Затлъстяването променя и функцията на инсулина. Инсулинът играе ключова роля в синтеза на холестерола в черния дроб, което рязко увеличава неговите стойности в кръвта. Високият холестерол и липиди водят до сериозен риск от инфаркт и заболявания на периферните кръвоносни съдове. Състоянието прогресира бавно към инсулинова резистентност и после до диабет тип 2.

Установено е, че дори и минималното намаляване на излишните мазнини в тялото води до чувствително подобряване на здравето и снижаване на риска от сърдечно-съдови заболявания. Загубата на 7-8 кг. понижава повишеното кръвно налягане с 10 mmHg. Установено е, че намаляването на кръвното налягане с 10 mmHg намалява сърдечния риск с 40%.

Движението, спорта, загубата на излишни килограми са водещи фактори за снижаване на риска от сърдечни заболявания и подобряване качеството на живот и продължителността му.