СПОДЕЛИ
Снимка Neven Krcmarek @ unsplash.com (CC 0)

Изяж си закуската (Германия)

Впечатляващ брой германци – 75% – си изяждат сутрин закуската преди да тръгнат за работа, което е далече над американците при които този дял е едва 44%. Освен това те залагат изключително много на здравословния старт на деня с плодове и пълнозърнести мюслита и хляб. Диетолозите от години не престават да ни убеждават колко важно хранене е закуската и колко лошо е да я пропускаме, но едва последните проучавания хвърлят повече светлина върху значението й. Британски учени са открили интересна връзка – ако не закусвате сутрин, то мозъчният ви център на ситостта ще се възбуди много по-лесно от вида на висококалорични храни и ще ви накара да ги изядете. Това е научното обяснение за притегателната сила на Dunkin’ Donuts. С една дума – ако пропускате закуската гладът ви за “лоши” храни ще нарастне значително и на обяд има шанс да прекалите доста с тях. А това, както знаем, не е полезно.

Яжте повече херинга (Холандия)

Холандците изяждат повече от 85 милиона риби херинга годишно – сурова. Рибките се мариноват и се сервират без никаква гарнитура или с пресен хляб и лук за обед. Мазните риби, като херингата, са много полезни, тъй като съдържат големи количества полезни омега-3 мастни киселини, които понижават силно нивата на стрес хормона кортизол. Кортизолът се смята за основната причина за отлагане на мазнини около кръста и корема. Похапването на херинга и стриди вместо хамбургери определено ще ви донесе по-малко калории. И не забравяйте после ментови бонбони за добър дъх.

Правете си малка дрямка през деня (Япония)

В Япония, третата икономика в света, известна със забързания си ритъм на живот и работа, много хора ежедневно правят по една 20-30 минутна почивка за сън, т.нар. “бърза дрямка”. Един от големите изследователи на съня Джеймс Маас и автор на “Power Sleep” ни предупреждава, че хроничното недоспиване увеличава многократно риска от наднормено тегло. За това са виновни два хормона: лептип, който показва на мозъка, кога сме сити, и грелин, неотдавна открит пептиден хормон, който отключва глада. Колкото по-малко спите, толкова повече понижавате нивата на лептина и увеличавате тези на грелина. Повечето хора изпитват глад именно когато се чувстват недоспали и вместо чипс просто имат нужда от лек сън.

Стремете се да постите (Индонезия)

Ислямът, водещата религия в Индонезия, задължава хората периодично да се подлагат на пост и да не се хранят с нищо през целия ден. Друга религиозна практика позволява яденето единствено на вода и сварен ориз. Въпреки че постенето и гладът изобщо не се препоръчват от диетолозите като метод за сваляне на излишно тегло, то умереното му прилагане води до разчупване на вредните навици и най-вече на този да се яде следващо ястие още преди да сме смлели в стомаха си предишното. Не се подлагайте на пълен глад, просто се опитайте да намалите наполовина дневните калории.

Хранете се основно у дома, а не навън (Полша)

Поляците обикновено харчат не повече от 5% от техния семеен бюджет, за да се хранят навън. В САЩ този процент е 37%, които отиват основно за fast food ресторанти. За да спестите пари започнете да си водите сметка колко харчите за ресторанти месечно и се опитайте постепенно да намалите този разход. Установено е, че хората, които не се хранят у дома, консумират по-нездравословна храна от останалите. Преместването на акцента от домашната кухня към общественото хранене е една от основните причини за затлъстяването и повишения риск от сърдечно-съдови заболявания.