Дори и да правите редовно физически упражнения, седене на едно място продължително време е опасно за здравето ви.

Мислите, че извоюваната 30-минутна разходка до офиса ви сутрин е достатъчна за да върне физическия тонус на организма ви, но тя не може да компенсира последващото 8-часово седене на стол пред компютъра през работния ден, нали? Време е да се замислите!

Ако живеете с тази мисъл, то спукайте балона на очакванията и спрете да мислите, че се грижите достатъчно за подвижността на тялото си.

30 минути движение дневно е минималното, което се препоръчва за хора работещи сравнително лека работа. Оказва се, че времето в което сме в движение, отделено за физически упражнения, не е достатъчно, за да намали здравните рискове от седенето на стол в офиса, което е ежедневието на мнозина. Съвременно проучване доказа ясната връзка между увеличената смъртност и застояването и липсата на физическа активност през деня.

Как да избегнем рисковете?

Връзката между обездвижването и здравословните проблеми със сигурност не е нещо ново. Скорошно изследване на Американския институт за изследване на рака съобщава тревожни данни. Над 90 000 от новите случаи на рак всяка година се дължат на липсата на физическа активност и заседнал начин на живот.

Разхождайте се поне 5 пъти повече от обичайното!

Изследване публикувано в списанието American Journal of Epidemiology показва, че жените, които седят повече от 6 часа на ден са застрашени от 37% по-висок риск от преждевременна смърт, отколкото онези, които седят по-малко от 3 часа дневно, без значение колко често бягат на пътеката във фитнеса.

Защо седенето е толкова опасно?

Все още няма единно мнение, но експертите подозират ред причини, основната от които е невъзможността на организма да произвежда достатъчно мастно-разграждащи ензими ( fat-burning enzymes ), когато е обездвижен. Обездвижването освен това поставя често тялото в принудена и неестествена позиция, като променя натоварването на отделни мускулни групи. Това нарушава стойката, тонуса на мускулите и способността им да функционират правилно в група, осъществявайки специфични движения.

Добрите новини са, че все пак може да противодействате ефективно на рисковете от седенето на бюрото. Има лесни начини да редувате “заседналите” периоди с малко активност през целия ден:

В офиса

  • дръжте на бюрото си малка чаша вода, така често ще ви се налага да ставате, за да я доливате, вместо голямата бутилка
  • когато сядате се наведете надолу и се опитайте да докоснете с ръце пръстите на краката си, това е добро упражнение за раздвижване

У дома

  • когато почиствате у дома, подредете нещата едно по едно, вместо да свършите всичко накуп
  • станете и потанцувайте на музиката от любимите ви TV шоу предавания

Ежедневно

  • когато прибирате децата от училище, излезте от колата и ги посрещнете, вместо да стоите вътре и да чакате те да дойдат
  • избирайте обходни маршрути до кварталните магазини, когато отивате да пазарувате
  • вземете си куче, което да разхождате всеки ден. Така ще имате сериозен стимул да сте навън, дори и когато не ви се излиза
  • ставайте рано и тичайте или карайте колело сутрин поне по половин час в близкия парк
  • не използвайте колата или градския транспорт за кратки разстояния
  • не си поставяйте неизпълними цели, а намерете начин да включите в малките дейности в ежедневието си повече движение. Още по-добре, ако спортът, фитнесът или йогата са част от живота ви

Титулна снимка автор FLASHFLOOD® & лиценз CC BY-NC-ND 2.0