Помните ли годините, когато темата за диоксините беше доста актуална и навсякъде се подозираше тяхното наличие, а преди това бяха нитратите в храните, за които никой не обелва и дума днес, докато сега на мода е глутенът. Модите се менят, а с тях се сменят и “опасните” отрови, от които трябва да се пазим. Но диоксинът продължава да ни съпътства ежедневно, а данните за неговите ефекти върху здравето се трупат и показват начините да се предпазим от вредното му действие.

Малки количества диоксин се отделят естествено от различни природни процеси, като горските пожари и изригването на вулкани, например, но основното количество диоксин се произвеждат вследствие на разнообразни човешки дейности. Производството на пластмаси е един от големите замърсители с диоксин, други “мръсни” производства като хартиената индустрия, както и пестицидите и химикалите за селското стопанство. Благодарение на усъвършенстване на технологиите в тези производства те вече не са толкова сериозни замърсители. Един от масивните източници на диоксин са ТЕЦ-овете, които използват фосилни горива, както и всички автомобили с двигатели с вътрешно горене. Унищожаването на отпадъци чрез горене в т.нар. инсинератори също изхвърля във въздуха много диоксин.

Диоксините и фураните са силно токсични за човека вещества и нямат “безвредна” доза, като най-токсичен е т.нар. TCDD, който се счита за “еталон” за токсичност и спрямо него се измерва тя за останалите диоксини.

Изхвърлени във водите тези вещества се натрупват по дъното в седиментите и после години наред се акумулират от рибата, която “съхранява” диоксините в мастната си тъкан. Поради това мазните риби са изключително опасна храна, особено ако са отглеждани в замърсени води.

Диоксините имат способността да се натрупват в мастната тъкан и да се задържат там с десетилетия, до пълния им разпад, който трае около 11 години.

Още през 1997 г. Световната здравна организация посочва диоксинът като силен карциноген и го поставя в Група 1 на известните вещества предизвикващи рак при човека. Диоксините са стабилни във външна среда и не се разпадат лесно.

Изследване правено още през 2002 г. потвърждава връзката между замърсяването с диоксин и повишената честота на рака на гърдата, за което често се вини и смяната на диетата и поемането на повече мазна храна.

Установено е, че японките, които традиционно се хранят с много нискомаслена диета и поемат по-малко от 20% мазнини с храната си, страдат от ниски нива на рак на гърдата, но онези от тях, които се местят и живеят в САЩ и започнат да се хранят с американска храна, която съдържа минимум 35% мазнини, имат рязко завишена честота на развития рак на гърдата, а само след едно поколение, техните дъщери вече имат изравнен риск с американките.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > Какво трябва да знаете за рака на гърдата? 

Диоксините се отделят от различни видове пластмаси, когато се загреят при по-високи температури, а както знаем много неща от нашия бит са направени от пластмаса, включително и съдове в които се съхранява храна и вода. Ето как да избегнете диоксина, спазвайки някои прости правила:

  • Не съхранявайте храна и вода в пластмасови съдове, особено ако те са изложени на слънчева светлина
  • Не топлете храна в пластмасови съдове в микровълнова печка
  • Не съхранявайте мазна храна в пластмасови съдове, тъй като диоксините са мастноразтворими и бързо преминават в нея
  • Не пийте бутилирана вода в пластмасови бутилки, ако е стояла в колата ви на слънце и е станала на “чай”
  • Съхранявайте храната си в керамични или метални съдове
  • Не използвайте кутии от пено-пластмаса (стиропор) за да вземете храна за вкъщи
  • Избягвайте храни за които е установено, че съдържат високи нива диоксин като рибата и морските дарове, млякото, различните видове меса
  • Стремете се в диетата ви да има по-малко мазнини, по възможност не повече от 25%
  • Преминете на растителна храна и веганска диета

Установено е, че 93% от диоксините се поемат с месото и млечните продукти, като на последните се падат около 23%. Най-опасни са тези нива в рибата, която има способност да акумулира диоксини в дози 100 000 пъти надвишаващи съдържанието им в околната среда. Един от най-добрите начини да се намали консумирането на диоксини е избягването на месото и млечните продукти и преминаване на веганска диета.

Проучване за съдържанието на диоксин в различните храни и нивата му в организма е проведено през 2001 г. и то недвусмислено сочи, че “категорията с най-малко съдържание на диоксин в тялото са хора на вегетарианска диета… Кръвните нива на диоксин при строгите вегани са най-ниски от всички останали групи.” (Линк към изследването в Journal of Toxicology and Environmental Health).

Без съмнение това се дължи на липсата на месо и млечни продукти във вегетарианската диета и с това тя ни предпазва в значителна степен от един от най-сериозни бичове на времето – рака.

Титулна снимка автор Christopher Craig & лиценз CC BY 2.0