Съвременният начин на живот подлага очите ни на сериозни натоварвания, което налага да пoлагаме малки, но редовни грижи за тях, за да отложим максимално далече във времето слагането на очила, както и очните корекции.

Зрението е най-важното ни сетиво, без него губим над 80% от цялата информация, която постъпва отвън. Същевременно използваме очите си най-много от всичките си сетива и те по-бързо се уморяват и заболяват, особено ако не полагаме нужните за тях грижи.

Повечето хора, които имат офисна рабора, стоят по 6-7 часа на ден пред монитора, а когато не са на работа гледат телевизия или ровят в телефона си. Непрекъснатото вглеждане в екрана изморява очите, а фокусирането на близко разстояние при четене води до изменения в оптичната леща на окото, а оттам и до по-бавно “превключване” на окото между близо и далече.

Приемаме за нормално, че зрението ни с годините ще отслабне, ще сложим очила или лещи и с това ще коригираме проблема, но не знаем, че ако полагаме малки, но редовни грижи за уморените си очи, можем да отложим с години не само слагането на очила, но и редица тежки очни заболявания като катаракта и макулна дегенерация, които водят до тежко увреждане на зрението.

  1. Не оставяйте дълго време втренчени в монитор или книга, сменяйте концентрацията си върху близки и далечни предмети сравнително често. Неслучайно се препоръчва след дълго втренчване в детайли, текст или монитор, да отпуснете очите си с гледане на далечни предмети. Поглеждането през прозореца в далечината за 1-3 минути е напълно достатъчно, за да възстановите напрегнатите очи.
  2. Мигайте често – очите са много чувствителни на замърсяване и ролята на непрекъснато овлажнената им повърхност е бързо да се отмият попадналите там прах, пръски и малки частици. Мигането действа като “чистачки”, клепачите минават и отмиват всички полепнали по окото замърсявания, като едновременно с това го държат влажно.
  3. Носете качествени слънчеви очила през лятото – при слънчево време носете очила, които да предпазват очите ви от силната светлина. Най-важна е защитата от UV лъчите, които могат да доведат до ранни или по-късни проблеми с очите и зрението. Качествените очила трябва да отразяват 99-100% от UVA и UVB лъчите с дължина на вълната до 400nm. Тези очила се маркират с надпис “UV400”.
  4. Поставяйте предметите, които гледате, точно пред очите си, така че и главата ви да е насочена напред. Това касае най-вече хора, които работят с компютри, тъй като често мониторът се поставя в единия ъгъл на бюрото и за да гледаме екрана се налага да извъртаме поглед и да въртим главата си. Това освен до очни, води и до проблеми с врата и схващане.
  5. Когато очите ви за много уморени, затворете ги за няколко минути, като може да ги наложите с тампони/компреси с хладка отвара от жълт кантарион, кръвен здравец или лайка. Никога не поставяйте на очите си горещи компреси. Те могат да бъдат или хладки или леко топли, като може да ги редувате (контрастни компреси). Те водят до отпускане на умората в очите, укрепване на околоочните мускули и нормализиране на кръвообращението. Напоените с билкови отвари тампони се поставят на клепачите при ЗАТВОРЕНИ ОЧИ, а не директно върху окото.
  6. Жените задължително трябва да почистват очите си от грим преди лягане – макиажът запушва порите на кожата на клепачите, изтънява миглите и води до инфекции и задържане на замърсявания близо до окото.
  7. Не търкайте и не натискайте очите си, особено ако е попаднало нещо в тях.  Ако това е остра частица, стружка метал, парче стъкло или песъчинки, то те могат да надраскат повърхността на окото и да доведат до сериозен проблем. Окото се промива на течаща хладка вода, а ако частиците останат в него се покрива със суха марля и без да се натиска се търси помощ на очен лекар, който да извади попадналите замърсители.
  8. Не четете на слаба светлина – втренчването и четенето при слаба осветеност или на крушка с неподходящ светлинен спектър, много бързо уморяват очите и водят с годините до прогресивно намаляване на зрението. Четете само на хубава дневна светлина или в добре осветени помещения.
  9. Правете очна гимнастика – тя е бърза и лесна. Плавно движете очите си в различни посоки – нагоре, надолу, в едната и в другата страна, кръгообразни движения, като след всяка серия движения може да затваряте очите си за 2-3 секунди. Добре е да правите тази гимнастика сутрин след ставане, но и по всяко време, когато изпитате напрежение.
  10. Потърсете помощ от очен лекар, ако виждате трудно детайлите на предметите, имате петна в зрителното поле, размазани контури, намалено зрение на смрачаване, странни “обекти”, които преминават пред очите ви, тежест и парене или продължително зачервени очи.

Очите са прозорец към света, както и отражение на душата на всеки човек. Ако ги поддържате здрави и бързо разпознавате сигналите, които ви дават, ще се радвате на добро зрение до дълбока старост.

Титулна снимка автор Ahmed Sinan & лиценз CC BY 2.0