Здравето е дар, който трябва да пазим и за който трябва да се грижим – активно, съзнателно и целенасочено. Силата на профилактиката и добрият начин на живот оказват влияние и с малко, но постоянни грижи, човек може да се избави от много опасни рискове за здравето. За рака се знае много и макар все още всичките му форми да не могат да се лекуват напълно и ефективно, то много можем да направим, за да се предпазим от появата му.

Едва ли има по-важна тема от здравето и едва ли нещо може да ни е по-скъпо. Дали поради липса на здравна култура или правилни навици, в Бълария доста хора търсят лекар в краен случай, оставяйки тежки и притеснителни симптоми да “изчезнат” сами, или разчитат на самолечение със съмнителни средства, оставяйки заболяванията да хронифицират и бавно да увреждат организма.

Ракът не е тема табу и не бива да я изпускаме от фокуса си на внимание, тъй като е една от основните причина за край на живота, наред със сърдечно-съдовите заболявания – най-вече инфаркт и инсулт. А причините, които водят до появата на рак често са предотвратими, особено за онези видове рак, които имат ясна и добре изучена причина и зависимост за появата си, като рака на белия дроб, например.

Много видове рак са също така напълно лечими или с много добра прогноза, ако бъдат уловени и лекувани в ранен етап, но затова е нужно пациентите да не се “мотаят” в търсене на “алтернативни” методи, а да се обърнат бързо за лечение. Времето е важен фактор при лечението на болестите, а за рака, то може да се окаже фатално.

Ако ракът не е агресивен, развива се продължително на едно място, без да дава разсейки в близки или далечни органи, има осезаеми симптоми, то откриването му в ранен стадий дава огромна надежда за пълно излекуване. За жалост много пациенти се обръщат за лечение в много напреднал или краен стадий, когато медицината не може да направи много, а понякога дори се избягва операция и същинско лечение, тъй като те могат само да утежнят последните дни на пациента.

Експерти от Световната здравна организация (СЗО) са разработили много полезна и систематизирана програма от 12 точки, която има за цел да намали появата на рак. Тези стъпки изискват от всеки човек много повече лична грижа за себе си, много повече информиране за качествата на храната и средата в която живеем, и много по-малко ходене на лекар. Предпазването от рак, както и от останалите болести, е много лична кауза, тя опира до желанието на човек да се грижи за себе си. Индивидуалната грижа е незаменима, а целта на здравната система е само да подпомага нашето желание да бъдем здрави.

12 ПРАВИЛА ЗА ПРЕДПАЗВАНЕ ОТ РАК

1/ Спрете да пушите, не използвайте тютюн под никаква форма

Има пряка, доказана и отдавна установена връзка между рака на белия дроб при активни пушачи и пушенето на тютюн. Ракът на белия дроб е най-често срещаният рак – 29% от всички видове рак. За сравнение, ракът на гърдата е 15% от всички видове рак при жените, а ракът на простата едва 11% от всички видове рак при мъжете. Пушенето на тютюн е най-вредната форма на поглъщането му. Всяка година от рак на белия дроб умират над 6 000 000 души, а преждевременната им смърт нанася щети на икономиката за над половин трилион долара. Очаква се през настоящия век от това заболяване да умрат около 1 милиард души. Всички видове тютюн водят до рак на белия дроб, като най-вредната консумация е чрез пушене, тъй като вредните вещества, отговорни за появата на това заболяване, се образуват в процеса на горене на тютюна, такива като: бензен, формалдехид, нитрозамини, бензопирени и други карциногени.

Никотинът, който се съдържа естествено в тютюна, НЕ ПРЕДИЗВИКВА рак, но води до сериозно пристрастяване към пушенето и продължително излагане на действието на карциногените, съдържащи се в цигарения дим.

2/ Забранете пушенето в дома си, подкрепяйте всички политики водещи до ограничаване на пушенето на публични и работни места

Забраната за пушене на публични и работни места е важен ход за предпазване на непушачите от действието на цигарения дим или т.нар. пасивно пушене. Вдишването на цигарен дим води до сериозни дихателни и сърдечни проблеми, както и до астма, а във Великобритания, където персоналът от непушачи, работещ в ресторанти и барове, който е изложен на тежко пасивно пушене, развива рак на белия дроб в 14-15% от случаите. Спирането на пушенето в дома, колите и другите транспортни средства, както и в затворени работни помещения и заведения, е важна стъпка към намаляване на заболяванията при пасивни пушачи, които са принудени да се излагат на рискове за здравето си заради вредния навик на заобикалящите ги пушачи.

3/ Следете теглото си и бъдете винаги в рамките на нормалното за вашата възраст и ръст

Доказано е, че намаляването на теглото и поддържането му в нормални граници води до намаление с 18% на риска от възникване на рак. Наднорменото тегло и затлъстяването са резултат от нездравословна диета и липса на движение. За да бъдете здрави яжте повече растителни и сурови храни, избягвайте подсладени и газирани напитки, не яжте червено месо и се движете активно поне по 30 минути дневно.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > Как да контролираме теглото си?

4/ Бъдете активни физически всеки ден, ограничете времето, в което седите неподвижно

Работата на повечето хора е свързана със стоене на едно място продължителни часове през деня и малко движение. Застояването и неправилната стойка водят до сериозни проблеми на опорно-двигателния апарат, най-вече гръбнака и кръста, поява на изкривявания и дискови хернии, както и хронична болка в гърба и раменете. Стоенето седнал води до поява на хемороиди и увеличава риска от рак на дебелото черво и ендометриоза при жените. Човек следва да е ангажиран с активна физическа дейност поне 30-60 минути дневно, а това включва средно до тежко натоварване на мускулите на цялото тяло. Много хора избират да тичат сутрин, да карат колело до офиса или да отидат на плуване. Най-подходящо е двустепенното сутрешно раздвижване с разгрявка и движение. Направете бърз стречинг комплекс и загравяне преди да скочите на колелото. Вечер е добре да завършите с контрастен душ, топъл чай преди лягане и йога за релакс ( Йога Нидра ).

5/ Имайте здравословна и пълноценна диета

Не е нужно да сте дипломиран диетолог или нутриционист, за да умеете да подбирате полезната за вас храна. Има няколко важни, прости и приложими навсякъде и за всички възрасти правила, които ще ви помогнат да отсявате полезното от вредното. Запомнете, че консумирането на колкото може по-сурови и пресни храни е много полезно. Хранете се с пълнозърнести храни, сурови ядки, пресни зеленчуци и плодове. Използвайте правилото – 4 на ден – изяждайте 4 пъти на ден по един плод или зеленчук, суров и отделно от другата си храна.

Ограничете до минимум висококалоричните храни – храни богати на въглехидрати и мазнини и избягвайте подсладени напитки. Утолявайте жаждата си с ЧИСТА ВОДА, а не с газирани и подсладени напитки.

Ограничете или напълно избягвайте консумацията на обработено месо, всички видове червени меса, както и храни, които са силно осолени. Намалете количеството сол, която ползвате и приучете вкуса си към по-безсолни храни. Консумирането на сол в пъти над необходимите дневни нужди води до сериозни здравословни проблеми. Солта се използва като универсален консервант – тя е в големи количества в консервите, сушеното месо и туршиите.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > Колко сол е полезно да ядем?

6/ Ограничете консумацията на алкохол

Алкохолът е клетъчна отрова и консумацията му не е безвредна. Той дразни силно всички тъкани с които влиза в досег. Алкохолът може да предизвика пряко или косвето много видове рак, като: рак на устата и езика, рак на хранопровода, рак на ларинкса, рак на черния дроб (като последица от тежка цироза), рак на дебелото черво. Отделно от рака, алкохолът води до развитието на редица други тежки заболявания, като: чернодробна цироза и панкреатит, умствени и поведенчески отклонения, депресия, склонност към агресия и загуба на памет, тежки пътни инциденти и рискове при работа с машини, както и токсични реакции с много лекарства, които не могат да се приемат заедно с алкохол. За да останете в здравословната зона е добре да знаете, че не бива да надвишавате консумацията на 10-12 грама чист алкохол дневно, което се равнява на: 280-330 мл бира, 30-40 мл уиски, 100-120 мл червено вино.

7/ Внимавайте колко продължително се излагате на слънце

Безконтролното излагане на слънце, особено без защитни средства, води до рак на кожата и преждевременното й състаряване. Слънцето е полезно в много ограничени дози. Всички ние имаме нужда от него, за да синтезираме важния витамин D, слънчевите лъчи действат бактерицидно и убиват много патогенни бактерии, но трябва да знаем кои часови зони да използваме за излагане на слънчевите лъчи и колко време това е полезно да се прави. “Пърженето” на плажа за придобиване на хубав и секси тен, води до сериозен риск от рак на кожата.

Децата са особено чувствителни към излагане на слънце, те имат нужда и от по-сериозна защита. За тях е полезно да бъдат на плажа рано сутрин до 10:30-11:00, да са облечени с широки и проветриви дрехи от памук и намазани с крем с висок слънцезащитен фактор.

Използвайте винаги слънцезащитни средства със значителен фактор, тъй като той предпазва кожата от вредното влияние на лъчите. Максималното полезно стоене на плажа се равнява на не повече от 15 минути дневно. През останалото време е добре да останем под чъдъра и като цяло да избягваме плажа в часовете 12:30-15:30, когато слънцето е най-силно. Очите ви също трябва да са защитени с качествени слънчеви очила, които спират вредните лъчи. Те вредят сериозно на очите и водят до помътняване и уплътняване на лещата, което е необратимо и уврежда зрението.

Ползването на солариуми също е вредно и води до риск от рак на кожата.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > Как да се предпазим от рак на кожата?

8/ Избягвайте да работите със субстанции, които водят до развитие на рак

Има безброй химикали от изкуствен и природен произход, с които човек влиза в досег заради работата си или в ежедневието. Стана ясно, че дори редица козметични продукти, най-вече шампоани, съдържат канцерогенни съставки, които са били разрешени за употреба и влагане в козметични продукти. Много замърсители от глобален мащаб, като диоксините също водят до сериозни здравословни проблеми. Съществуват редица регулации, които регламентират работата и защитата от различни мутагени и канцерогени. Най-опасните сред тях са: азбестът, бензенът, дизеловите отработени газове, арсенът, органични замърсители като полициклени ароматни въглеводороди, диоксин и анилинови бои. Те предизвикват рак на белия дроб, пикочния мехур, на кожата, както и мезотелиома, левкемия и лимфоми.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > Как диоксинът причинява рак?

9/ Избягвайте да се излагате на радиация от природни източници на радон

Радиацията предствалява пренос на енергия чрез вълни или елементарни частици. Тя бива йонизираща и нейонизираща. Йонизиращата радиация има достатъчно енергия, за да нарушава химическите връзки в ДНК и оттам да води до мутации и нарушение на клетъчния растеж, както и до рак. Йонизиращата радиация може да е под формата на вълни, като гама-лъчи и рентгенови лъчи, или под формата на частици – алфа-частици или бързи неутрони. Ние сме изложени на редица лъчения от природен и човешки произход, сумата от които образува т.нар. радиационен фон, който има нормални и рискови стойности.

Количеството на погълнатата радиация от тялото ни зависи от много фактори, най-вече къде живеем, дали се излагаме на различни източници на радиация, къде работим, дали се подлагаме на медицински процедури, които използват лъчения за диагностика или лечение.

Радонът е газ без цвят и миризма, който се образува след дълга верига на радиоактивен разпад и се излъчва от почвата и минералните води, особено в близост до находища на уран. Той може да се измери само чрез радиоактивния фон, който създава. Задържането му в помещенията и вдишването му може да доведе до развитие на рак на белите дробове.

Радонът се съдържа в по-големи количества в приземните етажи, мазета и непроветрени помещения. Количеството му е различно и зависи много от особеностите на географския регион.

10/ Не бързайте да спрете кърменето и да отбивате децата си. Кърменето намалява драстично риска от рак на гърдата

За препоръчване е да кърмите новороденото си дете колкото е възможно по-дълго до неговото естествено отбиване и преминаване на самостоятелно хранене. Кърменето е естествена защита на гърдите от рак. Нормално се препоръчва да кърмите детето си поне до 6 месечна възраст. Установено е, че колкото по-дълго кърмите, толкова повече намалявате риска от развитие на рак на гърдата в по-късна възраст. Рискът пада с 4% за всеки 12 месеца кърмене. Кърменето има и други благотворни ефекти върху здравето на майката и на бебето. Жените, които са кърмили дълго имат много по-малък риск от затлъстяване и развитие на диабет в по-късна възраст, а децата имат много по-силна имунна система и добре развит организъм.

Избягвайте хормонозаместителната терапия (ХЗТ), тъй като тя носи много повече рискове, отколкото ползи, особено за някои видове рак. Жените страдащи от тежка менопауза следва внимателно да обсъдят с лекаря си рисковете от евентуална ХЗТ, тъй като тя води до завишени рискове от рак на гърдата, ендометриума и яйчниците, както и до редица други здравословни проблеми. Рискът зависи и от вида на ХЗТ и използваните препарати, дали са само на базата на естроген или са комбинирани – естроген-прогестерон и дали жената има предходна операция за премахване на матката или не. Ако все пак ХЗТ се започне, то тя трябва да се проведе в максимално кратък срок и с минимална доза хормони до отзвучаването на симптомите.

Използването на орални контрацептиви също има роля в завишените рискове от поява на някои видове рак, но също така има и протективен ефект по отношение на появата на рак на ендометриума и рак на яйчниците.

11/ Използвайте ваксини срещу някои вируси, които водят до рак

Хората рядко асоциират рака с инфекциозни агенти, като вируси и бактерии, но истината е, че 20% от всички видове рак се причиняват пряко от действието на инфекциозен агент. Сред най-важните са: причинителят на рака на маточната шийка и част от рака в устата – човешкият папилома вирус ( HPV ); вирусът на хепатит B ( HBV ) и на хепатит C ( HCV ), които причиняват рак на черния дроб; бактерият Хеликобактер пилори ( Helicobacter pylori ), който причинява стомашна язва и рак на стомаха; и най-накрая HIV, който не причинява директно рак, но води до срив в имунната защита и развитие на други видове рак, като сарком на Капоши.

Използването на ваксини за имунизация срещу част от тези вируси води до предпазване и развитие на тежки последици. Ваксината срещу хепатит B е налична и се прилага от няколко десетилетия, като успешно предпазва от заразяване с вируса и развитие на хепатит. Ваксината срещу HPV също е ефективна и води до снижаване на процента на заболелите от рак на маточната шийка жени.

12/ Не пропускайте профилактика си за някои разпространени и опасни видове рак

Жените трябва да следят себе си за рак на гърдите и рак на маточната шийка, мъжете са рак на простата и рак на дебелото черво, тъй като са от онези раци, които могат да бъдат установени в много ранен стадий, преди да са дали симптоми, и да бъдат ефективно и напълно излекувани.

Профилактичните прегледи, които са насочени към търсенето на рак в начален стадий или състояния, които водят до рак, т.нар. преканцерози, се наричат скрининг. Съществуват редица скринингови програми за различни видове рак и подлагането на скрининг на мъже и жени влезли в рискова възраст за развитие на определен вид рак води до ранна диагностика и ефективно лечение без значими вредни последици за здравето.

Скринингът представлява сравнително бързо и безболезнено изследване, на което могат да се подложат голям брой хора на масов принцип, което може ясно да установи дали има ранни белези за даден вид рак. В Европа има три скринингови програми: за рак на гърдата, рак на дебелото черво и рак на маточната шийка. Препоръчителни за мъжете след 50 годишна възраст са редовните профилактични прегледи за рак на простатата, който е с висока честота и съставлява 11% от всички видове рак, развиващи се при мъжете.

Титулна снимка автор anurag agnihotri & лиценз CC BY 2.0