Настоящият материал е продължение на първа част на Природосъобразни методи за лечение при настинка и грип.

Дихателни и релаксиращи техники

След промиването на носа, може да се продължи с дихателно упражнение със скоростно издишване, при което се свива коремът навътре и се получава хъркащ звук. Целта е прочистване на дихателните пътища, общо енергизиране и зареждане с кислород. След 10 до 20 такива дишания се поема дълбоко въздух и се задържа дъхът от 10 до 20 секунди, с притискане на брадичката до вдлъбнатината над гръдната кост. Следва бавно и спокойно издишване, при което главата се повдига в изходното си положение. (Могат да се направят 2-3 такива серии, но прекаляването, поощрявано и от някои книги, може да е опасно!)

Положение на тялото по време на тази техника: седнало или полунаведено, с изправен гръбнак и длани върху бедрата, над коленете. Упражнението е противопоказано при нервна свръхвъзбудимост и склонност към гърчове. Ако нямате опит с динамични дишания, добре е – макар и в началото – да потърсите помощта на опитен инструктор в тях.

Необходимо е не само пречистване, но и балансиране на системата. Това успешно става чрез разменното (алтернативно) дишане. От седнало положение с изправен гръбначен стълб, след издишване, вдишвайте бавно и дълбоко през лявата ноздра, като запушвате отстрани дясната ноздра с палеца на дясната си ръка. Издишайте, още по-бавно, през дясната ноздра, запушвайки лявата с малкия и безименния пръст; следва вдишване през дясната и издишване през лявата и т.н. Дозировка – 4 до 8 пълни цикъла 2 до 4 пъти дневно. Уравновесява дихателните потоци, рефлекторно подобрява мозъчното кръвообращение и паметта, полезно е при главоболие. Умереното му практикуване е практически безопасно, но при екстремно времетраене, както и при включването на значително задържане на дъха е най-добре да става под вещо ръководство.

Психосоматичните фактори играят значителна роля за имунната реактивност. При последното упражнение е възможно да усилите действието му, като при вдишване си представяте, че възприемате сила, здраве и хармония, а при издишването изхвърляте всевъзможни отрови, стресове и дисбаланси. Могат да се прилагат и различни други техники за психорегулация, за предпочитане – с балансиращ ефект.

Компреси и самомасажи

Целят подобряване на кръвотока не само на повърхността на кожата, но и в дълбочина. Пасивните загряващи компреси (с гореща вода, грейка или да речем – ако си припомним стари домашни идеи – с торбичка с морска сол или с прясно изпечен или сварен на пара цял картоф) са приятни, но действието им бързо отминава.

Интерес при хора с общо добра реактивност представляват компресите с хладна вода или подходящ хладък билков чай, с които се натопява марля и отгоре се поставя вълнен плат; тялото само сгрява след десетина минути компреса и той стои поне още толкова; така се активират по-добре собствените защитни сили. Компресите при синуит се правят върху челото над носа и веждите и между носните крила и скулите; при проблеми с гърлото – върху шията, при трахеити – върху горната част на гръдния кош. В тези и други зони има и точки за акупресурата, познати от източната медицина, например в междувеждието, от двете страни на носните крила, над яремната вдлъбнатина в долната част на шията и др. Сега е лесно да се намерят източници за информация относно тях и да си ги масажираме по 1-2 минути, няколко пъти дневно. Не бива обаче да се забравя, че китайска медицина е много повече от това – и ако целим пълноценен ефект, препоръчително е да се обърнем също и към съответен специалист.

Парни бани и инхалации

При тях се използва пречистващото действие на водните пари (с или без прибавка на минерални аерозоли, етерични масла и др.), които проникват по-добре в дихателните пътища, в сравнение с косвеното въздействие на вътрешните средства и външните приложения върху кожата. При парните бани на въздействие се подлага цялото тяло или части от него – най-вече лицето, а при инхалациите парите се вдишват директно чрез фуния или специален инхалатор. Постига се добро пречистване на дихателните пътища и до известна степен – общо. Прибавените билки (борови връхчета, мащерка, бъзов цвят, босилек и др. – по 2 супени лъжици на половин литър) и особено етеричните масла (евкалипт, хвойна, лавандула, розмарин и др. – по 10-15 капки за процедура) притежават и пряко противомикробно действие.

В домашни условия най-удобно е прилагането на парна баня на главата и шията. Седнете на голям стол, а току-що свалената от огъня захлупена тенджера с 2/3 от обема си вряща вода (евентуално с добавки) поставете на малко столче. Завийте се с одеяло, което да покрива и двата стола. Внимателно снемете капака и вдишвайте горещата пара (евентуално с прибавените билки или масла), в продължение на 10-15 мин. Може съдът да се покрие с марля, ако се касае за деца или хора с нарушена координация, за да се намали вероятността от разплискване и опарване, както и от проникване на слюнка, ако процедурата се прави с чай, който после е за пиене. Следва леко изтриване със суха кърпа. При остри простудни заболявания парната баня може да се прави няколко вечери поред, а при хронични болести – 1 до 3 пъти седмично, даже в продължение на месеци. Хората с повишена нервна възбудимост и страдащите от сериозни сърдечно-съдови заболявания не бива да правят парни бани – особено на цялото тяло – без предварителна консултация със специалист.

Д-р Димитър Пашкулев е специалист по цялостна природна медицина и едно от наложените имена във фитолечението у нас. Автор на десетки фитопрепарати, над 20 книги по диетология, фитотерапия и комплексно природолечение. Можете да запишете час на тел. 0888 214483, 02/871 50 47 или на www.dpashkulev.info

Титулна снимка автор Andreas & лиценз CC BY-SA 2.0