Проблемът с наднорменото тегло и топенето на излишните килограми не е въпрос само на диета, ограничаване на определени храни, та дори не и само на силна воля и постоянство, все неща, които със сигурност са много важни за един оздравителен хранителен режим.

Оказва се, че трябва да се научим да следваме дневно-нощните ритми на тялото си и да разберем кога е подходящо да се храним.

Тялото ни има нужда от определено време, за да обработи храната, която сме му дали. Това обикновено се случва за 4 часа. Така следва да закусваме сутрин в 8 ч., после да обядваме в 12 ч., да имаме следобедна закуска в 16 ч. и да вечеряме към 20 ч. И това според тялото ни ще е най-перфектният хранителен режим. Ако се храним с по-малки порции, тогава храната се смила двойно по-бързо, и след 2 до 2,5 часа храносмилателната система е празна. Така “дупките”, които се отварят между храненията от повече от 4 часа, водят до проблеми с храносмилателната система и повишена киселинност в стомаха. Това също е причина да се “тъпчем” с храни с висок калориен еквивалент, съдържащи много мазнини, захар и сол, когато дойде време да хапнем, тъй като се опитваме да задоволим бързо изострения глад.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ > Колко калории на ден е нормално да поемаме с храната?

Скорошно научно изследване, публикувано в списание Cell Metabolism, разкрива един факт, който е известен още на древните китайци, а именно значението на времето на хранене в зависимост от пика на активност на отделните вътрешни органи.

Кога се храним има също толкова голямо значение, както с какво се храним.

Изследователите поставили две групи опитни животни на различни диети – рестриктивна диета, която ограничава храната за поне 8 часа на ден, и друга, в която храната се дава на всеки час. Установяват, че дори и да изяждат еднакво количество храна, тези, които са на ограничена във времето диета, са напълно защитени от развитие на затлъстяване и други метаболитни заболявания.

Става ясно, че лошите последици за здравето ни не са причинени само от нездравословна диета и нечисти храни, но и от “разминаването” на времето, в което се храним с биологичния часовник на тялото ни.

Това се дължи на факта, че повечето органи имат свой ритъм на работа и всеки има “свой часовник”. Всеки орган – черният дроб, червата, стомахът – има пик на активност само в определен период от денонощието и само за определен брой часове, а в останалото време е малко или много “спящ”.

Познаването на тези метаболитни ритми са жизненоважни за нашето тяло и включват такива процеси като разграждането на холестерола и продукцията на глюкоза, и са “включени” по време на хранене и “изключени” в почивките между храненията. Тези ритми се нарушават драстично при безразборно хранене.

Всеки нарушен ритъм води до понижена ефективност на органите, които са ангажирани с него. Същото е ако не спите добре нощем, на следващия ден сте сънливи, неработоспособни, с понижен тонус, настроение и се нуждаете от сън.

Ограничената във времето диета се е оказала много здравословна, тъй като при нея черният дроб е функционирал напълно добре, не са се натрупали излишни килограми, подобрени са нивата на възпаление, както и са се подобрили останалите метаболитни и психологични ритми.

Изучаването на хранителните навици е от особено значение за модерната епоха, тъй като те драстично са се променили вследствие на лесния достъп до храна и храненето късно вечер или в тъмната част на денонощието, когато организмът следва да е в покой и да почива.

Резултатите са еднозначни – ограничаването на храненията в точно определени времеви диапазони предпазва организма от нежелани ефекти, като трупане на излишни килограми и развитието на метаболитни заболявания – глюкозен интолеранс или диабет, както и повишен сърдечно-съдов риск вследствие на високите нива на “лош” холестерол.

Фокусът на диетолозите и нутриционистите трява да е не само върху вида и количеството на храните, които консумираме, но и върху часовете от деня и интервалите на които това се случва! Със сигурност тези данни ще удвоят контрола върху вредните ефекти от неправилното хранене и ще създадат много по-ефективни и полезни хранителни режими.

Титулна снимка автор Pic Basement & лиценз CC BY 2.0