Въпреки че организмът ни винаги реагира на стреса, може да прозвучи странно, но ние не винаги успяваме да разпознаем веднага неговите признаци и че тялото ни е заплашено от сериозно заболяване, ако не успеем да го тушираме.

Стресът е физиологична реакция и не зависи толкова от нашите желания, той се отключва при определени ситуации и предпазването от него включва както избягването на ситуации генериращи стрес, така и справяне с вече възникналите и натрупващите се белези от стреса.

Попадаме в голям риск, ако си мислим, че стресовите ситуации “отминават” без да оставят следи, важно е да сме много наблюдателни и да следим за появата на многобройните му признаци. Важно е да се погрижим за тях и най-вече за първопричината.

Стресът води до реакция от всички органи и системи и е добре да се научим какво то иска да ни каже. Тялото ни “говори” за състоянието си чрез различните болестни симптоми.

Засегнати органи и симптоми

Засегната система Симптоми
Сърдечно-съдова система Увеличено кръвно налягане (хипертония), ускорен пулс. Изморен вид, напрегнато изражение и палпитации, болка в гърдите, трудно дишане и тежест в гърдите.
Храносмилателна система Увеличена перисталтика, увеличена киселинна секреция на стомаха, намалено отделяне на слюнка, нарушен апетит, бърза загуба на тегло. Газове и болезнено подуване на корема, диария или запек, болка зад гръдната кост, киселини и парене в хранопровода, гадене, сухота в устата (ксеростомия), често уриниране.
Мускули Увеличено напрежение и ригидност на мускулите. Схващане на врата, нощно скърцане със зъби, упорито главоболие.
Кожа Увеличена мастна секреция, силно и често безпричинно потене, студени и потни крайници. Мазна кожа и коса, лош мирис, поява на екземи и улцери.
Имунна система Спад на имунитета. Алергии, чести настинки, поява на ракови заболявания, “алергични атаки”.
Психика Понижено либидо, понижена памет, липса на концентрация, лоши решения, високи нива на тревожност, нарушения на съня, трудно запаметяване и учене на нова информация. Нежелание за секс, нервност и непрекъснато притеснение, кошмари или повърхностен сън, често будене и трудно заспиване нощем, много дълъг или твърде кратък сън.
Емоции и поведение Депресия, раздразнителност, враждебност, акцентиране върху негативното, занемаряване на задълженията, употреба на алкохол, тютюнопушене, наркотици и психотропни вещества, слаб интерес към външния вид, бърнаут синдром. Чести избухвания и потиснатост, невъзможност да се отпуснем, чувство за преумора, чувство за самота и неразбиране от околните (изолация), нервни тикове и навици (гризане на нокти, въртене на кичур коса, тропане с крак под масата, дъвкане на устните), свръхреакции на слаби стимули, използване на лъжи и извинения за прикриване на лошо свършената работа, бърза, накъсана или нелогична реч.

 

Ако изпитвате доста от тези симптоми, особено ако те са комбинирани – телесни и психически, то добре е да предприемете спешно нещо за успокояване на напрежението и стреса, като промените начина си на живот, преразпределите ангажиментите си, отсеете необходимите задачи от безрезултатните, разделите се с лоши навици, спортувате повече и прекарвате поне по 3 часа сред природата през уикенда, оставяте телефона си настрана или с изключен звук, когато вечеряте или когато сте с децата и близките си, създавате си положителни емоции, прекъсвате или намалявате контакта с хора, които не ви действат добре, преставате да се тревожите за миналото, създавате си разнообразие, пътувате често, говорите по-малко по телефона, храните се здравословно и често правите детокс програми, постите и се разтоварвате от тежки храни, храните се с разнообразна храна, ходите на масаж поне веднъж месечно, който включва масаж на главата, врата и гърба, ходите на сауна през зимата, пиете много течности, избягвате конфликтите, гледате позитивно на живота, не оставяте нерешените проблеми да се трупат, стремите се да поддържате ясни и коректни отношения с околните, не лъжете и не преувеличавате, слушате музика, имате свое лично време, което отделяте само за себе си, говорите умерено, търсите помощ при проблем, не се ядосвате за глупости, учите език, четете повече книги.

Освен това всеки от нас има различен праг на реагиране на стреса, както и реакции, които доминират. Част от хората подложени на стрес стават избухливи, неприветливи и нападателни, което е нормална защитна реакция към среда, която ги напряга и изважда от равновесие; друга част предпочита изолация и “отдръпване в себе си”, което често води до алкохолизъм и зависимости. Важното е да осъзнаем, че това са симптоми на стреса и не бива да им се отдаваме, свиквайки с тях, а да се опитваме активно да ги лекуваме и се борим с тях.

Когато нашето физическо, ментално и емоционално здраве са подложени на ударите на стреса, побързайте да възстановите баланса и комфорта си преди стресът да ви е завладял напълно. Нужно е да си осигурите душевен покой, спокойствие и чувство за пълнота и завършеност. Полезно би било да се вслушаме в думите на Марк Аврелий: “Ако човек е разтревожен от нещо външно, болката не е от самото него, а от смисъла, който ние му отдаваме.”

Титулна снимка автор Björn Bechstein & лиценз CC BY-ND 2.0